za 8 apr 2023, 17:00 uur – Three of a Kind.
De gebroeders George en Ira Gershwin – resp. componist en tekstschrijver – schrijven in 1931 de musical Of Thee I Sing. Het wordt de eerste musical die de Pulitzer Prize for Drama krijgt toegekend. Who Cares? is een van de ruim twintig songs in het theaterstuk. Inhoud: Er kunnen de vreselijkste dingen gebeuren, maar dat maakt allemaal niks uit, “So long as I care for you, and you care for me!” Zo’n liedje dus – met een vrolijk uptempo en een symmetrische vorm van 4 x 8 = 32 maten. En ook met déze compositie van Gershwin kunnen jazzmuzikanten goed uit de voeten.
Trompettist Art Farmer is in 1960 co-leader van de succesvolle formatie The Jazztet, naast tenorist Benny Golson. In datzelfde jaar neemt hij voor het label Argo een plaat op onder eigen naam, getiteld Art, met Tommy Flanagan op piano. Bassist Tommy Williams en drummer Albert Heath speelden ook in The Jazztet. In 1995 noemde Farmer Art zijn favoriete album.
Altist Julian “Cannonball” Adderley heeft meestal een tweede blazer naast zich, maar op Know What I Mean? (1961) is hij de enige. Aan de piano zit Bill Evans. Bassist is Percy Heath, Connie Kay is de drummer, (óók de ritmesectie van het Modern Jazz Quartet). Het tempo is hier wat relaxter. Een ander verschil met de vorige versie zit hem in de drummer – die zat er bij Art nogal bovenop, met zijn accenten op de snaredrum. Hier komen de accenten vooral van pianist Evans, die ook wat meer naar voren zit in het klankbeeld. Adderley en Evans kennen elkaar onder meer van hun samenwerking in het kwintet van Miles Davis, waar het cultalbum Kind of Blue uit voortkwam. De pianist krijgt de ruimte voor een langere solo, en Adderley soleert in zijn karakteristieke, onmiddellijk herkenbare, ‘jubelende’ stijl. De slotmaten van het stuk zijn typisch Bill Evans.
Trompettist Kenny Dorham is in 1955 een van de The Jazz Messengers, de “Hard Bop Academy” van drummer Art Blakey. In november van dat jaar speelt de formatie in het New Yorkse Cafe Bohemia. Het is een van de legendarische bezettingen van de Messengers, met tenorist Hank Mobley en pianist Horace Silver. Blue Note Records is aanwezig met opnameapparatuur. Het resultaat is de hooggewaardeerde At the Cafe Bohemia, Vol.1 en Vol.2.
Zes maanden later staat Kenny Dorham er wéér, nu als leider van een sextet met onder meer Bobby Timmons op piano en Sam Jones op bas. En ook nú vond de club het blijkbaar niet nodig de piano te laten stemmen. Blue Note neemt op: Round About Midnight at the Cafe Bohemia. Het wordt een van de high quality live records in dit vruchtbare decennium van de platenmaatschappij.
Het programma opent met drie versies van Strike Up The Band, en sluit af met drie maal (Our) Love Is Here To Stay.
Details in de Gids.
Foto: de Gershwin brothers, links George.
Three of a Kind – Bert Broere