Wie was Christoph Graupner?
Over de Duitse componist Christoph Graupner (1683-1760) kan een bijzonder verhaal worden verteld. Het grootste deel van zijn werkzame leven bracht hij door aan het hof van landgraaf Ernst Lodewijk von Hessen-Darmstadt (1667-1739) en diens opvolger Ludwig VIII (1691-1768). Productief als hij was componeerde hij meer dan 1400(!) geestelijke cantates. Die waren voornamelijk bedoeld voor de zondagse eredienst in de hofkapel van zijn werkgever. De lengte van de muziekstukken lag steeds rond de twintig minuten.
Mooi genoeg voor de predikant die er zijn dienst mee lardeerde. Het tekent de bescheidenheid en vroomheid van de componist dat hij zich nooit liet portretteren én dat hij zijn composities na die te hebben uitgevoerd opborg in een grote kist om ze daar niet meer uit tevoorschijn te halen. Bij testament bepaalde Graupner dat de partituren na zijn dood vernietigd moesten worden. Een conflict tussen de familie Graupner en de landgraaf zorgde ervoor dat het zover niet kwam. Zo bleef het grootste deel van zijn composities, dat ook ontkwam aan vernietigende bombardementen tijdens de Tweede Wereldoorlog, behouden.
De partituren bevinden zich nu in de universiteitsbibliotheek van Darmstadt. De afbeelding laat zien dat het ook in visueel opzicht ware kunststukjes zijn. Sinds 2010 zijn er vooral dankzij het wetenschappelijk speurwerk van de Belgische musicoloog Florian Heyerick veel van Graupners composities boven water gekomen.