Componisten/uitvoerenden: Gustav Mahler | Vladimir Martynov
Vladimir Martynov 75 jaar.
Vladimir Martynov is een van de prominentste componisten uit Rusland. Zelf noemt hij zich een minimalist in de puurste zin van het woord. Composities als nostalgische klankmeditaties op heden en verleden. In zijn merkwaardig bezwerende muziekstukken gaan invloeden uit de Amerikaanse minimal music een kruisbestuiving aan met neoklassiek en postromantiek. Martynov is een groot bewonderaar van oude, polyfone koormuziek en klassieke meesters als Schubert, Mahler en Bach. Klassieke schoonheid die componist Martynov tot in het oneindige lijkt te willen oprekken. Begin dit jaar werd hij 75 jaar. In deze Thema uitzending een dwarsdoorsnede uit zijn oeuvre, met werken voor kamerensemble en -orkest. Ter afsluiting klinkt zijn meesterlijke passie-cyclus Passionslieder uit 2004.
Vladimir Martynov:
1. ‘The Beautitudes’ (1998/2006), voor strijkkwartet, op Kronos Quartet: Music of Vladimir Martynov.
Kronos Quartet. Nonesuch 7559-79627-9 CD
2-4. ‘Come In!’ (1988), deel 1 t/m 3, voor kamerorkest, soloviool en celesta, op Vladimir Martynov: Come In!
Ensemble Opus Posth. olv. Tatiana Grindenko (soloviool). CCn’C Records 01412 CD
5. ’L’après midi du Bach’ (2000), voor kamerorkest, op Vladimir Martynov: Come In!
Ensemble Opus Posth. olv. Tatiana Grindenko. CCn’C Records 01412 CD
6-7. ‘Schubert-Quintet (Unfinished)’ in twee delen (2009), voor strijkkwintet, op Kronos Quartet: Music of Vladimir Martynov.
Kronos Quartet + Joan Jeanrenaud (cello). Nonesuch 7559-79627-9 CD
8. ‘Autumn Ball of the Elves’ (1994), voor kamerorkest, op Vladimir Martynov: Come In!
Ensemble Opus Posth. olv. Tatiana Grindenko. CCn’C Records 01412 CD
9-17. ‘Passionslieder’ (2004) voor sopraan en kamerorkest, op Vladimir Martynov: Passionslieder.
Ensemble Opus Posth. olv. Tatiana Grindenko (soloviool) + Galina Muradova (sopraan). CCn’C Records 04617 CD