Componisten/uitvoerenden: Anthony Davis | Gavin Bryars | Keith Jarrett | Terry Riley
Jazzy minimal.
Improviseren en minimal music lijken twee onverenigbare grootheden. Componisten en musici trekken zich daar gelukkig helemaal niets van aan. Kruisbestuivingen tussen jazz en minimal zijn er in alle soorten en maten. Minimal grootmeester Terry Riley improviseert bijvoorbeeld vrijelijk op thema’s uit zijn composities wanneer hij pianorecitals geeft. Daarnaast omarmen jazzhelden als Keith Jarrett, John Surman en The Necks herhalende, ritmische patronen, en goochelen componisten Anthony Davis en Sarah Hennies met invloeden uit de jazz en repetitieve muziek. In deze Thema passeren enkele sprekende voorbeelden.
1. Terry Riley: ‘Arica’ (1995), voor piano, op Terry Riley – Lisbon Concert.
Terry Riley (piano). New Albion Records NA087 CD
2. John Surman: ‘Constellation’ (1979) voor saxofoons, basklarinet en synthesizers, op John Surman – Upon Reflection.
John Surman (alle instrumenten). ECM 1148 CD
3. Keith Jarrett: ( foto ) ‘Part 17: Tokyo, October 30, 2002’, voor piano, op Keith Jarrett – Radiance.
Keith Jarrett (piano). ECM 1064/65 CD
4. Anthony Davis: ‘Under The Double Moon’ (1980), voor piano, op Anthony Davis – Lady of the Mirrors.
Anthony Davis (piano). India Navigation IN 1047 CD
5. Anthony Davis: ‘Wayang No. II (Shadowdance)’ (1978), voor ensemble, op Anthony Davis
– Episteme.
Ensemble Episteme olv. Mark Helias. Gramavision GCD 79508 CD
6. The Necks: ‘The World at War’ (1990), voor piano, bas, slagwerk, saxofoon en trompet. op The Necks: Next.
The Necks en Mike Bukovsky (trompet) + Timothy Hopkins (saxofoon).
Fish of Milk FOM0001 CD
7. Gavin Bryars: ‘The Squirrel and the Ricketty-Racketty Bridge’ (1971) voor gitaren, op Gavin Bryars – The Marvellous Aphorisms of Gavin Bryars: The Early Years.
Seth Josel (elektrische gitaren). Mode Records Mode 177 CD
8. Sarah Hennies: ‘Spectral Malsconcities’ (2018) voor piano, bas en slagwerk, op Sarah Hennies – Spectral Malsconcities.
Bearthoven trio. New World Records 80824-2 CD