Dwarse fluitkunst uit de USA.
De onaardse, etherische schoonheid van de dwarsfluit. Hedendaagse componisten zijn in de ban van dit ongrijpbare instrument. Van Edgard Varèse tot Steve Reich en Philip Glass.
Bovendien laat de klank van de fluit zich perfect mengen met electronica, zoals in het werk van Maggi Payne. In deze Thema uitzending aandacht voor klassieke, eigentijdse werken voor dwarsfluit, gespeeld door virtuoze Amerikaanse meesters als Robert Dick en Petr Kotik. Met speciale aandacht voor de ‘Mount Everest’ onder de solo stukken voor dwarsfluit: het monumentale ‘Three Weeks in Cincinnati in December’ van de recent overleden Amerikaanse componist William Hellermann.
1. Edgard Varèse: ‘Density 21.5’ (1936) voor solo fluit
op Varèse: The Complete Works. Jacques Zoon (fluit) Decca 460 208-2 2CD
2. Steve Reich: ‘Vermont Counterpoint’ (1982) voor versterkte fluiten en tape
op Adams/Reich. Ransom Wilson (dwarsfluit, altfluit, piccolo) EMI Angel CDC-7 47331 2 CD
3. Philip Glass: ‘Piece in the shape of a square’ (1968) voor twee fluiten
op Glass: Music in the shape of a Square. Alter Ego/Manuel Zurria (fluiten) Stradivarius STR33602 CD
4. Maggi Payne: ‘Scirocco’ (1983) voor fluit, digital delay en tape.
Payne: Crystal. Maggi Payne (fluit en electronics) Lovely Music LCD 2061 CD
5. Petr Kotik: ‘Integrated Solos III’ (1986-1988), voor fluit, tamboerijn met digital delay, trompet en trombone
op SEM Ensemble: Virtuosity with Purpose. S.E.M. Ensemble olv. Petr Kotik (dwarsfluit). Ear-Rational ECD 1034 CD
6. Robert Dick + Thomas Buckner: ‘Takeout Karma’ (2009)
op Flutes & Voices. Thomas Buckner (stem) + Robert Dick (fluiten). Mutable 17541-2 CD
7. William Hellermann: ‘Three weeks in Cincinnati in December’ (1979) door Robert Dick (fluit) New World Records 80789-2 CD