Barbara Benary en Daniel Goode: voorbij grenzen.
Het oosten lonkt, zeker voor Amerikaanse kunstenaars. Gamelanmuziek, exotische toonsoorten en nieuwe, buitenissige instrumenten. De New Yorkse componisten Barbara Benary en Daniel Goode zijn danig beïnvloed door de Indonesische gamelanmuziek, maar ook het downtown minimalisme is nooit ver weg. Zowel Benary en Goode staan aan de wieg van het eerste Amerikaanse gamelanensemble voor nieuwe muziek, Gamelan Son of Lion. Daarnaast is Goode oprichter van het DownTown Ensemble en een van de meest virtuoze Amerikaanse klarinettisten. In deze uitzending een dwarsdoorsnede door het oeuvre van beide componisten. Melodische muziek vol schurende toonsoorten en duizelingwekkende speeltechnieken.
1. Barbara Benary. ‘Exchanges’ op ‘From The Kitchen Archives: New Music New York 1979’. (OrangeMountain 015cd).
2. Barbara Benary. ‘In Scrolls of Leaves’ op ‘Gamelan in the New World, vol. 2’. (Folkways Rec. 31312 LP).
3. Daniel Goode. ‘Slendro Clarinet’ op ‘New Gamelan/New York’. (GSOL Rec.1 cd).
4. Barbara Benary. ‘Barang I’ op ‘Barbara Benary: Sun on Snow’. (NewWorld 80646-2).
5. Daniel Goode. ‘Stream Flow with Irregularities’ op ‘Clarinet Songs’. (XI Records 113 CD).
6. Daniel Goode. ‘Tunnel-Funnel’ op ‘Tunnel-Funnel’. (Tzadik 7029 CD).
7-8. Barbara Benary. ‘Downtown Steel’ op ‘Barbara Benary: Sun on Snow’. (NewWorld 80646-2).
9-13. Barbara Benary. ‘Aural Shoehorning’ op ‘Barbara Benary: Sun on Snow’. (NewWorld 80646-2).