Componisten/uitvoerenden: David Scott | Louis Andriessen | Lucas Vis | Nico Schuyt | Peter Schat | Reinbert de Leeuw | Robert Heppener
Thea Derks volgt het muziekspoor van Reinbert de Leeuw aan de hand van haar biografie Reinbert de Leeuw, mens of melodie.
Panorama de Leeuw XVII: Bestuurlijk dieptepunt.
Vorige keer klonk de integrale versie van de cyclus ‘Canto general‘ die Peter Schat in 1973 componeerde. Hierin zocht hij al naar meer verstaanbaarheid, terwijl Louis Andriessen in dezelfde periode juist een radicale stijl ontwikkelde. In 1976 brak hij internationaal door met zijn beukende ‘De Staat’, dat aan de basis stond van de zogenoemde ‘Haagse School’.
Bij de première dirigeert Lucas Vis het Nederlands Blazers Ensemble; Reinbert de Leeuw zit aan de piano. Niet lang daarna volgt hij Andriessen op als bestuurslid van uitgeverij Donemus, namens de medewerkers. Die zijn verontrust, omdat hoofd documentatie Nico Schuyt een fulltime aanstelling heeft, terwijl hij maar halftime werkt. De meerderheid van het bestuur wil hem voortaan alleen nog betalen voor de gewerkte uren. Hoewel Reinbert is aangesteld als vertegenwoordiger van de werknemers, kiest hij partij voor Schuyt en keert zich mét hem tegen medebestuurslid Robert Heppener, die namens het Geneco het besluit ondersteunt.
De strijd kent alleen verliezers: Schuyt gaat verbitterd met vervroegd pensioen; Heppener krijgt vanwege de stress geen noot meer op papier; Reinbert wordt door de medewerkers uit zijn functie ontheven. De ‘Kwestie-Schuyt’ betekent voor hem een bestuurlijk dieptepunt.
1. Louis Andriessen. De Staat.
Nederlands Blazers Ensemble olv. Lucas Vis.
2. Nico Schuyt. Uit Quatuor de ballet: finale.
David Scott, trompet. Pastiche Ensemble.
3. Robert Heppener.
Four Songs on Poems by Ezra Pound.
Susan Narucki, sopraan. Sepp Grotenhuis, piano.
Samenstelling en presentatie: Thea Derks
Opnametechniek: Ger van den Beuken
Als u via deze link de biografie aanschaft, steunt u kosteloos de Concertzender.