De geschiedenis van de opera in de twintigste eeuw #15. 1914.
Het begin van de eerste wereldoorlog zet dan wel geen rem op de productie in operaland, maar je merkt wel een verstarring van de evolutie.
Componisten grijpen terug op bekende thema’s en onderwerpen. De laatromantiek kent zijn laatste stuiptrekkingen. De grenzen worden opgezocht, wat zich bijvoorbeeld uit in buitennissig grote orkestsamenstellingen, enorm lange composities en vreemde samenklanken die de traditionele harmonische funkties (tonika, dominant, subdominant) loslaten. Daar tegenover staat wel dat ook wordt teruggegrepen op vormen uit vorige periodes. Tegenover een romantische vlucht uit de werkelijkheid staat het vorm willen geven aan de werkelijkheid. Mooie producties, maar niets echt overtuigend. Oordeelt u zelf maar.
In deze aflevering fragmenten uit:
• Jules Massenet- Cléopâtre
• Franz Léhar- Endlich Allein
• Riccardo Zandonai- Francesca di Rimini
• Victor Herbert- Madeleine
• Joaquín Turina- Margot
• Henri Rabaud- Mârouf, savetier du Caire
Andere opera- en operetteproducties uit 1914 zijn:
• Emmerich Kálmán- Az obsitos
• André Messager- Béatrice
• Ethyl Smyth- The Boatswain’s mate
• Rutland Boughton- The Immortal Hour
• Amilcare Ponchielli- I mori di Valenza
• Igor Stravinsky- De nachtegaal (Соловей – Solovyei)
• Victor Jacobi- Szibill
• Ildebrando Pizzetti- Gigliola
• Victor Herbert- The only girl
• Victor Herbert- The Debutante
• Siegfried Wagner- Der Friendensengel
• Xavier Leroux- La fille de Figaro
• José Maria Usandizaga- Las Golondrinas (De zwaluwen)
• Enrique Granados- La Cieguecita de Betania
• Manuel Penella- Gallop of Love
• Manuel Pennela- The Love Doll
• Manuel Penella- Spain Tambourine
• Albert Wolff- Le marchand de masques
• Oscar Straus- Rund um die Liebe
• Franco Alfano- L’ombra di Don Giovanni
• Amadeu Vives- Maruxa
• Albert Szirmai- Ezüstpille
• Leo Fall- Der Frau Ministerpräsident
• Reynaldo Hahn- Miousic
• José Serrano Simeón- El amigo Melquíades