Componisten/uitvoerenden: Christian Heinrich Rinck | Louis Spohr | Otto Nicolai
In deze uitzending staan twee Duitse componisten uit de eerste helft van de 19e eeuw centraal: Louis Spohr en Otto Nicolai.
Zowel Louis Spohr als Otto Nicolai zijn niet bekend vanwege hun koormuziek. Spohr werd als één van de grootste violisten van zijn tijd beschouwd. Hij componeerde ook voor zijn eigen instrument, onder andere vijftien soloconcerten. Opmerkelijk is dat hij in zijn tweede vioolconcert uit 1804 Bachs Matthäus-Passion citeert, lang voordat Mendelssohn dit werk aan de vergetelheid ontrukte. Spohr had belangstelling voor de muziek uit de 18e eeuw, onder andere onder invloed van zijn contacten met de Berliner Singakademie. Die muziek beïnvloedde ook zijn eigen vocale werken, zoals de Mis in c, op. 54.
Otto Nicolai is vooral vanwege zijn opera ‘Die lustigen Weiber von Windsor’ bekend geworden. Maar opera’s nemen een relatief bescheiden plaats in zijn oeuvre in. Het grootste deel bestaat uit sacrale en wereldlijke vocale muziek. Ook Nicolai had contact met de Berliner Singakademie, en tijdens een verblijf in Italië maakte hij kennis met de muziek van Palestrina. Hij componeerde een aantal Psalmen, waarvan we in dit programma er drie horen.
Louis Spohr (1784-1859)
1. Mis in c, op. 54
Maria Bernius, sopraan. Julia Diefenbach, Carolina große Darrelmann, alt. Tobias Mäthger, tenor. Felix Rathgeber, bas. Kammerchor Stuttgart olv. Frieder Bernius
(cd: “Messe op. 54, Psalmen op. 85” – Carus 83.291, 2016)
Otto Nicolai (1810-1849)
2. Der 31. Psalm: Herr, auf dich traue ich
3. Der 84. Psalm: Wie lieblich sind deine Wohnungen
4. Der 97. Psalm: Der Herr ist König
Kammerchor Stuttgart olv. Frieder Bernius
(cd: “Herr, auf dich traue ich – Psalmen” – Carus 83.299, 2012)
aanvulling:
Johann Christian Heinrich Rinck (1770-1846)
5. Adagio in D, op. 57,10
Bernhard Herzog, orgel
(cd: “Works for Organ” – Coviello Classics COV 92101, 2020)
Op afbeelding: Louis Spohr (bron: Violinist.com)