In dit programma horen we vier motetten voor alt en instrumentale begeleiding van Italiaanse componisten uit de 18e eeuw.
De aria’s in deze motetten verschillen vaak niet veel van die in de opera’s van die tijd. Het instrumentaal ensemble bestaat in de regel uit strijkers en basso continuo, maar het eerste werk in het programma vormt daarop een uitzondering.
Vanaf 1700 tot aan zijn dood in 1715 werkte Marc’Antonio Ziani aan het keizerlijke hof in Wenen en daar speelden trombones een belangrijke rol. Dat is ook het geval in het motet van Ziani dat we als eerste horen.
Verder klinken motetten van Leonardo Leo, één van de belangrijkste operacomponisten van Napels, en van Nicola Antonio Porpora, die vooral als zangleraar bekend geworden is.
Tenslotte is er een motet van Vivaldi, dat hij componeerde voor Geltruda della Violeta, die – zoals haar bijnaam aangeeft – de altviool bespeelde. Ze was ook een begaafd zangeres met een delicate en expressieve stem.
Marc’Antonio Ziani (ca. 1653-1715)
1. Alma redemptoris mater
Alex Potter, alto. Ensemble La Fontaine
(cd: “Fede e Amor – Baroque Music with Trombones from the Viennese Imperial Court” – Ramée RAM 1304, 2013)
Leonardo Leo (1694-1744)
2. Turbido caelo mare furentes
Anthea Pichanick, alt. Les Accents olv. Thibault Noally
(cd: “Motets napolitains” – La Música LMU 019, 2020)
Antonio Vivaldi (1678-1741)
3. Clarae stellae, scintillate (RV 625)
Alessandra Visentin, alt. Ensemble Pietro Antonio Locatelli olv. Luca Oberti
(cd: “Per la Sig.ra Geltruda” – Pan Classics PC 10414, 2020)
Nicola Antonio Porpora (1686-1768)
4. Nisi Dominus
Clint van der Linde, alto. Les Muffatti
(cd: “Salve Regina – Motets by Hasse and Porpora” – Ramée RAM 2102, 2022)
aanvulling:
Antonio Vivaldi
5. Uit Concerto in F (RV 136): allegro
Les Muffatti
(cd: zie 4)
Op afbeelding: Leonardo Leo