Meester – Gezel
#3: Maurice Duruflé, de ontmoeting tussen de meester en zijn leerlingen.
Het oeuvre van Maurice Duruflé is niet groot; hij was namelijk niet snel tevreden en bleef lang aan zijn composities schaven.
In zijn jaren op kostschool in Rouen zong hij heel veel gregoriaanse gezangen. Deze zijn altijd een belangrijke inspiratiebron voor hem geweest. Voor zijn Requiem nam Duruflé de gregoriaanse dodenmis als uitgangspunt, terwijl hij de opzet van zijn requiem van het Requiem van Fauré overnam. Zij laten allebei het Dies irae in hun Requiem weg.
Duruflé nam daarnaast ook de optimistische kijk tegen de dood van Fauré over. Fauré hield namelijk niet van de dramatiek in de Requiems van Verdi en Berlioz.
In Duruflé’s muziek is nog duidelijk het impressionisme van rond de eeuwwisseling hoorbaar. Zijn composities worden gekenmerkt door orde, helderheid en duidelijke vormgeving. Daarnaast getuigen ze van grote bewogenheid en veel poëzie. Duruflé zocht naar het bovenaardse en droeg dit uit in zijn muziek.
Gabriël Fauré.
Requiem. Delen: Pie Jesu, Libera Me & In Paradisum.
Orchestre Révolutionnaire et Romantique olv. J.E. Gardiner
– Philips
Maurice Duruflé.
Requiem.
The Gents olv. P. Dijkstra
– Channel Classics