Componisten/uitvoerenden: Georg Philipp Telemann | Heinrich Isaac | Johann Gottlieb Graun | Johann Gottlieb Janitsch
De barokke geest in al zijn muzikale vormen. Dit uur gaat over de altviool, die pas in de late barok naar voren kwam als solo-instrument.
Dat instrument speelde in het grootste deel van de barokke periode een ondergeschikte rol. Het werd voornamelijk gebruikt om akkoorden op te vullen, en zo een wat rijkere ensembletoon te realiseren.
Pas in de late barok kwam de altviool naar voren als solo-instrument.
Georg Philipp Telemann (1681 – 1767)
1. Concert voor altviool in G gr.t., TWV 51:G9
– Largo
– Allegro
– Andante
– Presto
Antoine Tamestit, altviool. Akademie für Alte Musik Berlin olv. Bernhard Forck
(cd: Georg Philipp Telemann – Viola Concertos. Harmonia Mundi HMM 902342, 2022)
Johann Gottlieb Graun (1703 – 1771)
2. Trio voor altviool en klavier in Bes gr.t., GraunWV A:XV:16
– Adagio
– Allegretto
– Allegro non troppo
Les Amis de Philippe: Eva Salonen, altviool. Ludger Rémy, Hammerflügel
(cd: Trios für Violine/Viola & Clavier. CPO 777 633-2, 2013)
Johann Gottlieb Janitsch (1708 – 1763)
3. Sonate voor oboe d’amore, twee altviolen en basso continuo, in e kl.t., op. 5b
– Affetuoso alla siciliana
– Allegro ma moderato assai
– Vivace
Ensemble Notturna olv. Christopher Palameta, hobo
(cd: Johann Gottlieb Janitsch – Sonate da camera, volume 1. ATMA ACD 2 2593, 2009)
Heinrich Isaac Franz Biber (1644 – 1704)
4. Serenada a cinque “Mit dem Nachtwächterlied”, A877a
Ricercar Consort olv. Philippe Pierlot
(cd: Biber – Imitatio. Mirare MIR 302, 2016)
Georg Philipp Telemann
5. Fantasia voor solo-altviool in C gr.t., TWV 40:15
– Largo
– Allegro
– Allegro
6. Uit: Suite in g kl.t. “La Changeante”, TWV 55:g2
– Avec douceur
Antoine Tamestit, altviool. Akademie für Alte Musik Berlin olv. Bernhard Forck
(cd: Georg Philipp Telemann – Viola Concertos. Harmonia Mundi HMM 902342, 2022)