Componistengroep Monoták maakte samen met schrijver Bert Kommerij “Date – a Tinder Opera”. Het hoorspel is voor het eerst live uitgevoerd op 17 januari in het Lloyd Hotel in Amsterdam. Monoták componisten Tom Myrmel en Eric de Clercq maakten een proloog en epiloog.
– A tinder prologue: three phone calls (2014) by Thomas Myrmel
– Date – a Tinder Opera (2014)
tekst: Bert Kommerij
muziek: Anat Spiegel, Dirk Bruinsma, Ivo Bol and Paul Glazier
stem: Anat Spiegel
sax en orgel: Dirk Bruinsma
samples: Ivo Bol
geluiden en citer: Paul Glazier
opname en post productie: Thomas Myrmel
Bert Kommerij: “Paul Glazier (Monoták lid) nodigde me uit om een stuk te schrijven voor Monoták. Het werd een live hoorspel, een monoloog voor een vrouw die wacht op haar geliefde, in de hotelkamer waar ze de eerste keer de liefde bedreven. Muziek en geluidsdecor werden verzorgd door Paul Glazier en Ivo Bol. Dirk Bruinsma kwam er bij met saxofoon. Ik noem het een Tinder-Opera. Zangeres/componist Anat Spiegel doet de uitvoering. Zij componeerde de lied teksten. De tekst voor het openingslied is van kunstenares Jenny Holzer en vond ik in het Peggy Gugenheimmuseum in Venetie. Het staat geschreven in een marmeren bank. Het paste perfect in het verhaal, als een proloog.
Als radiomaker en schrijver ben ik al vanaf het begin eind jaren negentig geïnspireerd door de digitale wereld. Ik ging naar chatcafees en gebruikte de chats in mijn eerste stukken. Later gebruikte ik sites als Flickr, Facebook, en Twitter als inspiratiebron. Het beeld kwam erbij, waardoor mijn radiostukken films werden, zoals Flick Radio en Media Me. Ook Wordfeud inspireerde tot radiowerk, met name de chatfunctie.
Ik gebruik zowel de positieve als de negatieve effecten van de sociale media. Als schrijver hoef ik nauwelijks meer fictie toe te voegen. Het is allemaal soms totaal onwerkelijk. Nieuwe communicatie middelen en toepassingen zijn dramatisch en uitdagend. Het prikkelt de verwondering. De manier waarop we communiceren wordt opnieuw gedefinieerd. Onze relaties. Er zijn geen regels of etiketten.
In dit werk voor Monoták speelt de dating-app Tinder een belangrijke rol. Dating-apps hebben een impact op de manier waarop we verliefd worden en ons aangetrokken voelen. Het wordt meer en meer intiem. De techniek is de slaapkamer binnengetreden. Iets waar ieder merk van droomt. Internet is geen merk.
Ik denk dat het belangrijk is om de digitale wereld te dramatiseren, zodat we er opnieuw naar kunnen blijven kijken, als was het nieuw. Hoe beïnvloedt het onze relaties en de manier waarop we communiceren en leven? Dat is mijn vraag.”
https://bertkommerijmedia.wordpress.com
– Epilogue by Dr. Nite (2014) – Eric de Clercq
Epilogue by Dr. Nite is gemaakt als epiloog bij ‘DATE’ – a Tinder opera, een hoorspel gemaakt door Bert Kommerij en Monoták. De epiloog laat de grimmige, duistere eenzaamheid horen van een man die de fantasie zou kunnen zijn van de vrouw uit Date. Of de vrouw is een fantasie van de man. De natuurelementen vuur, water, lucht en aarde spelen een grote rol.
Biografie
Monotàk is een componistengroep die sinds 2012 heel verschillende events organiseert, van hedendaags klassieke concerten tot geluidsinstallaties en geluidsevents. Monotàk leden zijn vaak ook uitvoerders, en hebben een hele diverse muzikale achtergrond, van jazz invloeden, elektronische improvisaties tot pop en klassiek. We zijn verbonden door een wens om samen te werken en een bewondering voor elkaars werk. Monotàk werkt vaak samen met andere ondernemende groepen en personen, ook mensen uit andere disciplines zoals dans en beeldende kunst. De ontwikkeling die we doormaken laat zien dat het mogelijk is om via muziek een intieme band op te bouwen met een publiek, collega’s en andere geestverwanten.
http://www.monotak.nl/