In de serie Inventions for Radio 23 juli om 23.00 uur de eerste van een drietal uitzendingen gecureerd en gepresenteerd door SoundFjord Londen. Geluidskunstenaar Graham Dunning verkent het werk van ingenieur, botanicus, scheikundige en kunstenaar Giuseppe “Pinot” Gallizio in “Het Radiophonische Laboratorium Antimaterie”.
‘Concepten van eeuwigheid en onsterfelijkheid zullen desintegreren, en de ellende van vereeuwiging van de materie zal steeds meer worden teruggebracht tot niets … de stripteases van de sterrenbeelden, de ritmische dansen van asteroïden en ultrasone muziek van duizenden gefragmenteerde geluiden zullen ons voorzien van moment-waardige halfgoden.’
Tijdens de late jaren ’50 en ’60 ontwikkelde de oprichter van de Situationist International, Giuseppe "Pinot" Gallizio – een ingenieur, botanicus, scheikundige en kunstenaar – een techniek die bekend staat als Industrieel Schilderen. In een gezamenlijke inspanning – van de lopende band – gebruikten kunstenaars, wetenschappers en lokale bevolking primitieve machines om lange rollen van het doek te vullen met abstracte schilderijen. Deze massa-geproduceerde maar unieke voorwerpen waren bedoeld om per meter te worden verkocht en masse, als kritiek op de kunstmarkt.
Geluidskunstenaar Graham Dunning verkent Gallizio ‘s werk met een langlopend project, door middel van ‘analogisering’ van de visuele en auditieve gebieden. Dit radioprogramma documenteert de laatste fase van het proces: "Het Radiophonische Laboratorium Antimaterie". Hier nodigt Dunning deelnemers uit in een workshop in zijn studio in Londen, het doel: abstract geluid creëren door de omzetting van Gallizio’s oorspronkelijke technieken naar een sonische equivalent.
‘Vandaag de dag is de mens een deel van de machine die hij heeft gemaakt, die hem ontkent en hem overheerst. We moeten deze non-sense omdraaien of er zal geen schepping meer zijn; we moeten de machine domineren, dwingen om de uniek gebaar te maken – nutteloos, anti-economisch, artistiek – om een nieuwe anti-economische samenleving te creëren, een die poëtisch, magisch en artistiek is.’
Na langdurige discussies over hoe het proces mogelijk kan worden bereikt, bouwt de groep een geluidsmachine van platenspelers, toongenerators, elastiekjes, keukenspullen en muziekinstrumenten. Werkend binnen en duwen tegen de voor-besproken parameters, laten de deelnemers de geest in de machine los. Een gezamenlijke exorcisme: de mengtafel als ouija bord.
‘Discourse on Industrial Painting and a Unitary Applicable Art’
Giuseppe Pinot-Gallizio, Internationale Situationniste #3 (December 1959)
=Artist Biography:
Graham Dunning’s art is tempered by his background in experimental music. This framework is a means to consider his preoccupations and negotiate concerns of thinking, making and doing within his practice. Graham is unrestricted by medium, though time and again he is drawn to working with sound, or found objects.
Experimentation and play are integral elements within the manifestation of his work. So too the desire to define boundaries, and assert restrictions – as one might conduct a scientific experiment. Noise, as unwanted sound – record crackle or tape hiss for example – is an ongoing motif within Graham’s work. Likewise, its visual equivalent, that of dirt, dust, decay. Analogy between sensory mediums, such as audio to visual and vice versa is a process and production method that Graham often works towards.
In his work, Graham considers Time as a concept, as well as its personal implication on everyday life. He is fascinated by how people store their memories – in personal archives: photographs, audio journals, post-it notes – and what becomes of those archives. Graham is a collector and is fascinated by how and why others collect. Discarded objects hold a particular interest as for him they are vessels for stories, suggested or inferred.
www.grahamdunning.com
=SoundFjord
SoundFjord is a creative venture specialising in the production, curation, exhibition and promotion of sound, trans-media art and related research and practice. In 2013, SoundFjord unshackled itself from its North London studio and became a fully-fledged nomadic concern. Unfettered by the specificity of a single space, location or architecture, SoundFjord’s work is now to be found online, on air and in situ in a variety of places.
www.soundfjord.org