Met de stichting van de moderne Turkse staat heeft Ataturk ook het muziekonderwijs willen hervormen. Daartoe werden in de jaren dertig Paul Hindemith en Béla Bartók uitgenodigd de Turkse staat van advies te dienen. Bartók concentreerde zich daarbij vooral op het volksmuziekonderzoek. De weerslag daarvan is tot op de dag van vandaag in veel Turkse strijkkwartetten te horen.
Het kwartet van Cemal Reşit Rey is grotendeels gebaseerd op een typisch Turkse thematiek die direct in het eerste deel (Allegro) klinkt. Ook in het kwartet van Ulvi Cemal Erkin herkennen we de aanwezigheid van Béla Bartók. Zowel in de melodieën als de dansritmen. Necil Kazim Akses studeerde vooral in Wenen en was aanvankelijk meer gericht op de toonkunst van Hindemith, wiens assistent hij was.
Cemal Resit Rey (1904-1985) – Strijkkwartet (1935)
- Allegro, 2. Molto allegro, 3. Adagio, 4. Allegro
Uitvoerenden: Nuri Iyicil, Zeynur Erengönül, Ani Inci en Ihsan Kartal)
Privé opname uit 1990 van het internet
Ulvi Cemal Erkin (1906-1972) – Strijkkwartet (1936)
- Allegro ma non troppo, 2. Allegro scherzando, 3. Andante, 4. Quasi improvisazione
Uitvoerenden: Ankara Quartet
CD: Hungaroton
Necil Kazim Akses (1908-1999) – Strijkkwartet nr.1 (1946)
- Allegro con fuoco
Uitvoerenden: Yücelen String Quartet
CD: Hungaroton