Terwijl George Crumb in zijn Black Angels volop citeert uit enkele bekende werken, om daarmee zijn emotionele boodschap tegen de oorlog inhoud te kunnen geven, besloot George Rochberg weinig later het helemaal over een andere boeg te gooien, namelijk door tonaliteit en atonaliteit niet meer als tegengestelde stijlen of technieken te beschouwen, maar elkaar aanvullende.
In het Derde strijkkwartet is het niet de tonaliteit die in een atonaal werk wordt toegelaten, zoals bij Crumb, maar omgekeerd, een tonaal werk met tal van atonale momenten. Het resultaat is een groots romantisch kwartet zoals de late kwartetten van Beethoven (zijn grote voorbeeld hier), gelardeerd met flarden die aan Bartók doen denken, en felle dissonante passages.
Ter aanvulling een deel uit het Zesde strijkkwartet van Lejaren Hiller.
George Rochberg (1918-2005) – Strijkkwartet nr.3 (1972)
Part A: Introducione, Fantasia and March. Part B: Variations, Part C: March and Finale: Scherzos and Serenades
Concord String Quartet
New World Records
Lejaren Hiller (1924-1994) – Strijkkwartet nr..6 (1972)
- Arrabiato
Uitvoerenden: Concord String Quartet
CD: New World CRI