Vandaag twee kwartetten van Henry Cowell naast een hoogst geavanceerd werk van Ruth Crawford Seeger en een merkwaardig ‘ouderwets’ werk van Virgil Thomson. Bij Cowell blijft – evenals bij Ives – de indruk bestaan dat hij bekende muziek met verkeerde noten schreef, wat voor ons luisteraars soms bijzonder ontregelend werkt, maar ook verfrissend tegendraads is.
Het meest bijzondere werk is het Strijkkwartet ‘1931’ van Ruth Crawford Seeger. Niet eerder had een Amerikaanse componist de twaalftoontechnieken van Schönberg en zijn leerlingen zo vér doorgevoerd. Crawford Seeger liep zelfs vooruit op ontwikkelingen die in Europa pas na de Tweede wereldoorlog onderzocht werden. Haar strijkkwartet is een ware meesterproef en fascinerende muziek.
Hoe verschillende is dan de muziek van Virgil Thomson. In zijn Tweede strijkkwartet uit 1931 durfde hij ongegeneerd terug te keren naar een soort aangename salonmuziek zoals toentertijd in de concertzaal niet gebruikelijk was. Een beetje als een Amerikaan die de kunst afkijkt van componisten als Haydn en Mozart , maar dan wel met de eigengereidheid van een naïeve Amerikaan.
Henry Cowell (1897-1965) – Strijkkwartet nr.2 (“Movement”) (1928)
Uitvoerenden: Colorado String Quartet
CD: Mode Records
Ruth Crawford Seeger (1901-1953) – Strijkkwartet ‘1931’
- Rubato assai, 2. Leggiero, 3. Andante, 4. Allegro possible
Uitvoerenden: Pellegrini Quartet
CD: CPO
Virgil Thomson (1896-1989) – Strijkkwartet nr.2 (1931 rev. 1957)
- Allegro moderato, 2. Tempo di valzer, 3. Adagio sostenuto, 4. Allegretto
Uitvoerenden: Kohon Quartet
CD: Vox Box
Henry Cowell (1897-1965) – Strijkkwartet nr.3 ‘Mosaic Quartet’ (1935)
Uitvoerenden: Colorado String Quartet
CD: Mode Records