De Harpisten van PARAGUAY Deel 7, FÉLIX PÉREZ CARDOZO (2)
Op 8 juni 2010 proclameerde de toenmalige President van Paraguay Fernando Lugo Méndez officieel de harp van Paraguay als ‘Het Symbool van de Muzikale Cultuur van Paraguay’ De harp die rond het jaar 1700 door de Jezuïeten uit Spanje naar Zuid-Amerika werd gebracht en zich in de Zuid-Amerikaanse landen als Mexico, Venezuela maar vooral Paraguay verschillend ontwikkelde, vooral in speelstijl. Rond het jaar 1950 werd door Paraguay de harp in zijn perfecte vorm geïntroduceerd in Het Westen en veroorzaakte daar een ware revolutie. Wát een mooi instrument was het geworden, en zo zuiver van toon. Werkelijk honderden ensembles trokken naar o.a. Europa waarvan het Trío Los Paraguayos wel het bekendst werd. Alle volksmuziek uit Paraguay werd met de harp gespeeld en werd daarmee een onmisbaar attribuut van deze muziek. Toch kon ook in Paraguay de vooruitgang niet worden tegengehouden en dreigde de harp te worden verdrongen door het elektronische keyboard. Dát mocht echter niet gebeuren en met vereende krachten werd de harp uiteindelijk door propaganda, scholing en festivals opgewaardeerd tot de status die hij uiteindelijk verkreeg door de proclamatie van 8 juni 2010.
We beginnen met één van de hoogtepunten uit het repertoire van FÉLIX PÉREZ CARDOZO. Door de meeste harpisten met de nodige moeite nagespeeld waarbij ‘de Grote Jongen’ ‘Mitá guazú’, zoals hij werd genoemd, soms werd overtroffen. Denk maar eens aan de versie uit onze 5e aflevering van het wonderkind NICOLÁS CABALLERO, die het speelde zónder enige begeleiding. Verder verdiepen we ons nog in het Argentijnse repertoire van FÉLIX. Hij vertoefde zó vaak en zó lang in Argentinië (Buenos Aires) dat men zich wel afvroeg waar nou zijn grootste interesse naar uitging. Maar wees gerust, zijn hart lag in Paraguay, maar hij was nou eenmaal erg veelzijdig. De plaats waar hij was geboren in Paraguay (Yhaty) werd voor altijd omgedoopt tot FÉLIX PÉREZ CARDOZO. Alles wat we van hem horen komt van 78-toeren opnamen, want deze icoon stierf al op zéér jonge leeftijd (44 jaar) en toen moest het opnemen van langspelers nog beginnen.
De harpisten die daarná komen zijn uit dezelfde tijd, dus jaren 1930 en die ook in Argentinië begonnen met platen maken. Het zijn de leeftijdgenoten QUINTÍN IRALA en PRUDENCIO GIMÉNEZ. Deze laatste hield er jarenlang een ‘familiebedrijf’ op na met zijn vrouw en zijn 2 zonen.
1) Tren lechero, polca – Félix Pérez Cardozo [016]
(Félix Pérez Cardozo) – Recordando a Félix Pérez Cardozo Vol.3 – Odeón LDI 442
2) Virginia – Polca – Félix Pérez Cardozo
(T.S. Mongelós-D. Chase) – Los Éxitos de… – Odeón 4156
3) Cigarro mí, galopa-instr. – Trío Típico Paraguayo, Félix Pérez Cardozo
(Félix Pérez Cardozo) – Víctor 38173-A
4) Che poncho charamí, polca – Félix Pérez Cardozo
(A. Ortiz-E. Martínez) – F. P. C. y Su Arpa Maravillosa (2) – RCA Víctor AVL 3415
5) Lui Ryevu, galopa-instr. – Félix Pérez Cardozo
(Félix Pérez Cardozo) – F. P. C. y Su Arpa Maravillosa (2) – RCA Víctor AVL 3415
6) Mi pabellón, gato – Félix Pérez Cardozo – M.T.Marquez-D.Fleyta, vocal
(Trad,) – Interpreta Nuestro Folklore – Odeón DMO 55448
7) La añera, zamba tucumana – Félix Pérez Cardozo
(Atahualpa Yupanqui-N. Córdoba) – Interpreta Nuestro Folklore – Odeón DMO 55448
8) Puntanita, canción – Félix Pérez Cardozo
(A. Ortiz) – F. P. C. Y Su Arpa Maravillosa (2) – RCA Víctor AVL 3415
9) Mi poncho, Milonga – Félix Pérez Cardozo – Roberto Cuello, Recit
Interpreta Nuestro Folklore – Odeón DMO 55448
10) La media caña, danza argentina – Félix Pérez Cardozo – M.T. Marquez-D. Fleyta, vocal
(A.A. Chazarreta) – Interpreta Nuestro Folklore – Odeón DMO 55448
11) En ti hallé consuelo, Polca – Félix Pérez Cardozo
(Félix Pérez Cardozo) – Vol. 3 Odeón LDI 442
12) Mi nueva flor, Polca-vocal (Che ivoti prajhúi) – Félix Pérez Cardozo
P. Gamarra, vocal – Vol. 3 Odeón LDI 442
13) Mi despedida, polca – Félix Pérez Cardozo
(Félix Pérez Cardozo) – Pájaro Campana – Odeón DMO 55476
14) Para tí, Elsita, polca-instr. – Quintín Irala [017]
(T. Noguera Avalos-A. Larramendia) – Canta Guarania – TK LD 90-096
15) Pérez Cardozo, canción-vocal – Quintín Irala – Dúo Reynal-Chulo, vocal
(Pedro Boloquí-Quintín Irala) – Canta Guarania – TK LD 90- 096
16) Joyita, polka instrumental – Quintín Irala
(Quintín Irala) – Canta Guarania – TK LD 90- 096
17) Galopando, chamamé – Quintín Irala
(Feliciano Brunelli) – Quintín Irala – Tardes Aunceñas – Caravelle 70.250
18) Alborada (Coe’ yu), galopa-instr. – Prudencio Giménez [018]
(A. Dorado) – Acuarela Paraguaya Vol. 3 – Odeón LDF 4312
19) Cautiva, guarania – Prudencio Giménez – Olga Arreguí, vocal
(F. Lanzilliotta-O. Arreguí) – Acuarela Paraguaya Vol. 3 – Odeón LDF 4312
20) Cajita de música, kire-í-instr. – Prudencio Giménez
(P. Giménez) – Acuarela Paraguaya Vol. 3 – Odeón LDF 4312