Triptiek van De Stijl. Deel 2: De Poëzie van Klank.
In tijden van grote veranderingen ontstond dit werk van geluidskunst als eerbetoon aan de experimentele poëzie ten tijde van De Stijl.
In 1920 legden Theo van Doesburg, Piet Mondriaan en Antony Kok hun ideeën vast in De Stijl in een manifest over de literatuur: ‘de naturalistische cliché’s en de dramatische woordfilms die de boekenfabrikanten ons leveren, per meter en per pond, bevatten niets van de nieuwe handgrepen van ons leven. Die nieuwe handgrepen zouden zij zelf leveren.’
De Ursonate van Kurt Schwitters is een iconisch Dada-klankvoorbeeld tegen oorlog, nationalisme, protectionisme en het establishment. De reden dat Roland Kuit deze klank poëzie gebruikt, is om zijn angsten te transformeren naar schoonheid. De angst dat de vooruitgang tot een einde is gekomen. Wat rest is degradatie. Hoe kunst op de ruïnes van een samenleving te creëren?
Ontwrichtende kunstwerken als tegengif. Door het creëren van een zwerftocht door de menselijke ziel, het vinden van nieuwe waarden in een digitaal quadrafonisch terrein van vocale spectra.
We kunnen de spraak van de mens te beschouwen als een trein van monolieten, verticale klanken als spectrale stapelingen van sinustonen. Roland Kuit kantelt dit spectrum met technische middelen en doorkruist deze gegevens van de nu ontstane driedimensionale velden. Dit kan willekeurig zijn, of, plaatsvinden op basis van algoritmische structuren.
De wereldpremière was op Festival Internacional de Música Experimental en Vallecas, Sonikas XIV, Madrid, 3 december 2016.
Roland Kuit: Kyma
Karin Schomaker: Visuals
Speciaal voor de Concertzender heeft Roland een selectie uit dit 24 delen bestaande werk hier neergezet. Spectraal onderzoek doorkruist de landschappen van de menselijke ziel als poëzie.
Landscapes of a Voice = Roland Emile Kuit, 2016 *
Composers Voice: CV 221
EAN: 8718274610307