Componisten/uitvoerenden: Alex Lezzi | Georg Perec | Radboud Mens
#296. Onafhankelijke geluidskunst, radiofonische projecten en andere audio-non-visuele misverstanden en vondsten. Twee producties uit de Worm/Klangendum studio; Alex Lezzi met The Horse en Radboud Mens die zich ontfermt over Georg Perec’s ‘Die Machine’.
- The Horse – Alexander Iezzi 2019.
- Die Machine by Georg Perec and Radboud Mens.
The Horse – Alexander Iezzi 2019.
The Horse is een psychologische thriller die zich concentreert rond de strijd van één verteller met socialisatie en zijn relatie met een therapeut.
Muziek en productie: Alexander Lezzi.
Stemmen: Hannah Endrulat, Alexander Lezzi, Steven Tyler, Gene Autry
Geproduceerd door Lukas Simonis voor Radio WORM / Klangendum / Concertzender / Radia.fm
Alexander Lezzi is een kunstenaar en muzikant die momenteel in Rotterdam woont. Hij is afgestudeerd aan The New School in New York en het Piet Zwart Institute in Rotterdam. Zijn werk maakt voortdurend gebruik van ideeën en perspectieven van wat samenleven inhoudt als een ervaring en een experiment. Het werk manifesteert zich via verschillende mediums – geluid, sculptuur, film, performance – om het perspectief op verzamelde ervaringen te reorganiseren, te herschikken en te verschuiven. Deze transformaties vinden plaats via aanraking, taal, stampen en mixen, maar ook via reacties tussen verschillende (chemische, sociale, hormonale, psychologische, reproductieve) elementen. Recente uitvoeringen en tentoonstellingen zijn: “Femke Hears A Who” met Clementine Edwards op Peach, Rotterdam (2019) “Aminals” met Viktor Timofeev op 427 Gallery, Riga (2019), “Signs of Invasion” (uitvoering) met Billy Bultheel op Ku ‘damm Kuree, Berlijn (2018), “Kunsthalle For Music” (uitvoering) in Witte de With Centrum voor Hedendaagse Kunst, Rotterdam (2018); “My New Feeling Whip” (uitvoering) bij Galleri Syster, Luleå (2017)
Die Machine by Georg Perec and Radboud Mens.
George Perec is een Franse schrijver, die leefde van 1936 tot 1982. Hij was lid van de Oulipo groep; een groep Franse schrijvers die -op een speelse manier- probeerde zichzelf zoveel mogelijk te beperken in hun schrijftechnieken. Zo is hij bekend geworden door zijn boek La Dispartion; een literaire thriller rondom de verdwijning van de letter ‘e’. In het verhaal van ruim 300 pagina’s komt die letter geen enkele maal voor.
in 1968 maakt hij het hoorspel de Machine. Het hoorspel gaat over een computer die het gedicht Wanderers Nachtlied van Goethe analyseerd. Het gedicht beslaat slechts 8 regels, in totaal niet meer dan 24 woorden en het gaat over de rust die je kan vinden in de natuur. In het hoorspel wordt het gedicht niet artistiek inhoudelijk bestudeerd maar systematisch door een computer ontleed en geanalyseerd; hoeveel letters, hoeveel klinkers, van achter naar voren, van boven naar beneden, etc etc. Het wordt al snel duidelijk dat dit spel over taal niet alleen de werking van een machine beschrijft, maar ook, zij het meer verborgen, het innerlijke mechanisme van de poëzie onthult.
Ik heb dit hoorspel gedeeltelijk als een leidraad gebruikt om de commando’s, zoals die door ‘de computer’ in het hoorspel worden gegeven, zoveel mogelijk echt door een computer te laten uitvoeren. Computers kunnen niet alleen tekst uitspreken maar ook omzetten in allerlei andere signalen zoals midi, morse, dtmf, etc.etc. Mijn nieuwe versie loopt parallel aan het origineel.
Radboud Mens.