Een leerzaam programma over oude muziek. Vandaag delen uit verschillende barokopera’s over het Orpheus-verhaal.
Het verhaal van Orpheus en Euridice, van de mythische zanger die zijn geliefde terughaalde uit de onderwereld, maar haar weer verloor doordat hij omkeek, is voor veel componisten een inspiratie geweest voor een opera.
We horen delen uit de vroegste Italiaanse opera’s, een Franse barokopera en een Duitse cantate met dit thema.
I. Jacopo Peri (1561-1633)
Uit: Euridice (1600), acte 1, scene 2:
– Lassa, che di spavento e di pietate
– Per quel vago boschetto
– Non piango e non sospiro
– Ahi! Mort’ invid’ e ria
– Sconsolati desir, gioie fugaci
Gloria Banditelli, mezzosopraan – Euridice/Tragedia/Proserpina; Gianpaolo Fagotto, tenor – Orfeo; Mario Cecchetti, tenor – Aminta/Radamanto; Giuseppe Zambon, countertenor – Arcetro; Sergio Foresti, bas – Caronte; Rossana Bertini, sopraan – Dafne; Monica Benvenuti, sopraan – Venere; Furio Zanasi, bas – Plutone; Paolo Da Col, tenor – Tirsi
Ensemble Arpeggio olv. Roberto Caro
(Arts 47276-2, 2001, opname 1992)
II. Giulio Caccini (1551 – 1618)
Uit: Euridice (1600), acte 2, scenes 3 en 4:
– Non piango e non sospiro
– Dunque è pur ver
Silvia Frigato, sopraan – Euridice/Tragedia (soprano); Furio Zanasi, bariton – Orfeo; Gianpaolo Fagotto, tenor – Arcetro; Luca Dordolo, tenor – Tirsi/Aminta; Sara Mingardo, alt – Dafne/Proserpina; Monica Piccinini, sopraan – Venere; Anna Simboli, sopraan – Ninfa; Antonio Abete, bas – Plutone; Matteo Bellotto, bas – Radamanto; Mauro Borgioni, bariton – Caronte
Concerto Italiano olv. Rinaldo Alessandrini (klavecimbel)
(Naïve OP 30552, 2014, live-opname 2013)
III. Marc-Antoine Charpentier (1643 – 1704)
Uit: La descente d’Orfée aux enfers (1686) H 488, acte 1 scene 3; acte 2, scenes 1 en 2:
– Que d’un frivole espoir / Juste sujet de pleurs
– Affreux tourments
– Cessez, cessez, fameux coupables
– Quelle touchante voix
– Je ne refuse point le secours
– Les Fantomes
Aaron Sheehan, tenor – Orphée; Amanda Forsythe, sopraan – Euridice; Douglas Williams, bas-bariton – Pluton; Dorothee Mields, sopraan – Proserpine; Jesse Blumberg, bariton – Apollon; Theresa Wakim, sopraan – Daphnée; Jason McStoots, tenor – Ixion; Zachary Wilder, tenor – Tantale
Boston Early Music Festival Chamber Ensemble olv. Stephen Stubbs
(CPO 777 876-2, 2014)
IV. Antonio Sartorio (1630 – 1680)
Uit l’Orfeo (1672), Act 3 scene 11 en verder:
– Orfeo vincesti
– Numi, che veggio
– Misero me, che oprai
Ellen Hargis, sopraan – Orfeo; Suzie LeBlanc, sopraan – Euridice; Ann Hallenberg, sopraan Aristeo; Anne Grimm, sopraan – Autonoe; Laurie Reviol, sopraan – Telide; Petra Noskalová, mezzosopraan – Orillo; Olof Lilja, tenor – Erinda/Ercole; Rodrigo del Pozo, tenor – Achille; Josep Cabré, bariton – Chirone/Bacco; Harry van der Kamp, bas – Esculapio/Pluto
Teatro Lirico olv. Stephen Stubbs
(Vanguard 99194, 1999; live-opname op 31 aug. en 01 sept. 1998, Muziekcentrum Vredenburg, Utrecht)
V. Johann Adolf Hasse (1699-1783)
Uit Cantate ‘Dalle tenebre orrende: Orfeo ed Euridice’:
– Recitative: Vieni dell’alma mia
– Duet: Fatal forza
Mária Zádori, sopraan; Noémi Kiss, sopraan; Affetti Musicali olv. János Malina
(Hungaroton HCD 31843, 2000)
Aanvulling:
VI. Marc-Antoine Charpentier
Uit: La descente d’Orfée aux enfers (1686) H 488:
– Ouverture
Boston Early Music Festival Chamber Ensemble olv. Stephen Stubbs
(CPO 777 876-2, 2014)