Een leerzaam programma met oude muziek. Cantates Comiques; komische Franse barokcantates en concerto’s.
Komische cantates waren een nieuw genre aan het hof van Louis XIV om later erg geliefd aan het hof van Louis XV te worden.
Het was een fusie tussen Franse en Italiaanse muziek (les Goûts-Réunies) met veel satire.
Humor speelde een belangrijke rol in de kunst en literatuur in die tijd. In deze tijd (rond 1710) werd dan ook de cantate ‘Dom Quichotte’ als persiflage op het boek ‘Don Quichotte’ geschreven.
1. Pierre de La Garde (1717-ca.1792).
Cantate ‘La Sonate’.
– [-].
– N’admires vous pas ce tableau…
– Ainsi par des dons tout s’exprime…
2. Michel Corrette (1707-1795).
Concerto comique V ‘La Femme est un grand embarras’.
– Adagio.
– Allegro.
3. Nicolas de Grandval (1676-1753).
Cantate ‘La Matrone d’Ephese’.
– [-].
– Un autre mort en grand silence…
– Vous êtes mon vainqueuer…
– Qu’entends-je!…
4. Michel Corrette.
Concerto comique XXIV ‘La Marche du Huron’.
– Amorozo.
– Allegro.
5. Philippe Courbois (1705-1730).
Cantate ‘Dom Quichotte’.
– [-].
– Air: Loin des yeux qui m’ont fait captif.
– Signalons sur ces monts.
– Le fameux chevalier a la triste figure.
Dominique Visse, countertenor.
Café Zimmerman: Pablo Valetti, viool. Diana Baroni, fluit. David Plantier, viool. Petr Skalka, violoncello. Guido Balestracci, viola da gamba. Eric Bellocq, luit en barokgitaar. Céline Frisch, klavecimbel en orgel.
(CD ALPHA 151, 2009)
Café Zimmerman met Dominique Visse