Belangwekkende albums uit de folk- en rootsmuziek historie door Marius Roeting. Vandaag La Bottine Souriante
Dat er uit Canada verbluffend goede muzikanten komen, mag na twee voorgaande uitzendingen van Disc-Cover wel duidelijk zijn. En nog houdt het niet op, al gaan we ditmaal richting ‘trad-arr’. La Bottine Souriante was zo rond de afgelopen eeuwwisseling de sensatie op de diverse folkfestivals in Europa met aanstekelijke, opzwepende en vrolijke muziek. Vrijwel alle composities zijn bewerkingen van Franstalige traditionals uit de Quebec, gevormd door de vele Europese immigranten, die hun eigen cultuur meebrachten. Die diverse culturen mengden zich in Canada, waardoor toch een herkenbaar soort eigen volksmuziek ontstond. La Bottine Souriante voorzag het van een blazerssectie en keyboards, uiteraard ter aanvulling van de meer traditionele instrumenten, zoals trekzak en viool. Wat ze zo uniek maakt is de voetpercussie. Tegenwoordig is de foodstomp niet meer weg te denken in de verstekte folkmuziek en al wordt het anders ingezet, La Bottine Souriante en andere Quebecois folkformaties hebben bijgedragen aan de verspreiding ervan. Het album Xieme -tiende- was inderdaad het tiende album van de formatie in twintig jaar tijd. In Europa werd het Rock & reel getiteld. Het was het ultieme La Bottine Souriante album en dat is in de jaren erna niet meer geëvenaard. De formatie bestaat ondanks vele bezettingswijzingen nog steeds, waarbij de boegbeelden –Yves Lambert, Michel Bordeleau, Andre Brunet, Andre Marchant en anderen- inmiddels zijn vertrokken. Het laatste album -na Xieme uit 1998 volgden slechts 3 nieuwe titels- dateert alweer van 7 jaar geleden. Tijd voor een terugblik naar een excellent album in Disc-Cover.