Debussy, Ravel, Micheline Kahn en “iets nieuws”
Het eind van de 19e, begin van de 20e eeuw was in vele opzichten een veelbewogen periode, gekenmerkt door razendsnelle vernieuwingen op werkelijk bijna elk gebied. Zo ook op het muzikale gebied en het epicentrum van een nieuwe stroming bevond zich in Frankrijk. Het spilfiguur was de door Charles Gounod bestempelde genie Claude Debussy, die uit de ambitie om “iets nieuws” te creëren een blijvende vingerafdruk op de muziekgeschiedenis achterliet. Maar zijn getalenteerde tijdgenoten volgden al snel in zijn voetsporen; Maurice Ravel en Gabriel Fauré zijn beide een begrip. Maar helaas doorstaat niet iedereen de tand des tijds, zo verdween de harpiste Micheline Kahn snel naar de achtergrond. Vanavond geven we haar een nieuw plekje in het pantheon der vernieuwende musici aan de vooravond van een nieuwe eeuw.
Speellijst
- Claude Debussy, Sonate voor fluit, harp en altviool in F gr.t.,
Juliet Hurel, fluit
Arnaud Thorette, altviool
Christine Icart, harp - Claude Debussy, Dansen voor harp en strijkorkest, nr. 1-2, “Danse sacrée et danse profane”
Vera Badings, harp
Bernard Haitink, dirigent
Concertgebouworkest - Maurice Ravel, Introduction et allegro
Ensemble Wien - Gabriel Fauré, Impromptu voor harp, op. 86
Manja Smits, harp. - André Caplet, Conte fantastique,
Suzanna Klintcharova, harp
Emil Tabakov, dirigent
Sofia kamer solisten