Maurice Maeterlinks teksten verklankt #2.
Het tweede deel van een serie van drie met muziek op teksten van de Vlaamse auteur Maurice Maeterlinck. Maeterlincks toneelstuk Pelleas en Melisande vormt het middelpunt maar ook andere muziek op teksten van Maeterlinck zal in deze serie ten gehore worden gebracht. Vandaag de Pelleas en Melisande van Claude Debussy en Jean Sibelius.
Al in 1889 zocht Debussy naar een geschikt libretto voor een opera. Het moest een libretto zijn zonder plaats van handeling en tijd. Bovendien wilde Debussy een libretto waarbij elke handeling noodzakelijk was in de ontwikkeling van het verhaal. Heel erg blij was Debussy daarom, toen hij 1893 het toneelstuk Pelleas en Melisande vond: het sloot volledig aan bij zijn idee. Maar de samenwerking met Maeterlinck verliep stroef en gefrustreerd zond Maeterlinck een brief met zijn grieven naar Le Figaro waarin hij ten onrechte meedeelde dat de opera zonder zijn toestemming werd vertolkt. De première op 30 april 1902 werd een flop maar een jaar later ontvangen als een meesterstuk met spreekzang, een overdaad aan pianissimo, transparante kleuren, veel subtiliteit en ingetogenheid.
Voor Jean Sibelius begon het jaar 1905 met een aantal belangrijke successen, successen die hem toekwamen na een lange, onzekere financiële periode. Allereerst werd in Berlijn in januari van dat jaar zijn tweede symfonie goed ontvangen waarop een nieuw contract volgde met zijn uitgever voor minstens vier nieuwe stukken per jaar. Twee maanden later dirigeerde Sibelius in Helsinki de première van zijn Pelleas en Melisande. Sibelius bleek goed in staat een persoon muzikaal te beschrijven of om een bepaalde stemming zowel kleurrijk als spaarzaam op te roepen. Een tegenstelling die in het toneelstuk wordt veroorzaakt door de vele tegenstrijdigheden in de beschrijving van de karakters. Zo is Melisande argeloos in de liefde en is Pelleas bang voor de consequenties van zijn gedrag. Maar bovenal kenmerkt de Pelleas en Melisande van Sibelius zich door een uitgesproken Noors karakter met hoekige ritmen, ostinate bassen en veelal sombere tinten.
1. Claude Debussy.
Pelleas en Melisande Symphonie.
Radio Filharmonisch olv Jean Fournet.
DENON coco-83391
2. Jean Sibelius.
Suites: Scenes historique, Pelleas et Melisande.
Danish National Radio Symphony Orchestra olv Leif Segerstam
CHANDOS CHAN 9483