Perestrojka #19: Land van weggeweest 14: Azerbeidzjan 3. Onze serie met werk dat tot stand kwam rond verbouwing (perestrojka) en ineenstorting (‘destroyka’) van het communisme in Oost-Europa, is vandaag voor de derde keer in ‘land van weggeweest’ Azerbeidzján.
Sara Crombach opent met Twaalf Miniaturen van Fikret Amirov. Een van Amirovs leerlingen, componist Azér Rezájev, studeerde aan het conservatorium van Bakoe af in 1953, het sterfjaar van Stalin. Hij is vooral bekend om zijn symfonie ‘Bakoe in 1990’ en als oprichter van het jeugdsymfonieorkest van Boelboel. Ramiz Goelíjev op de tar, de Perzische luit die etymologisch verwant is aan sitar en gitaar, en het Azerbeidzjaans Staatskamerorkest met dirigent Jasjar Imanov spelen zijn Meditation uit 1994.
Componist Kara Karajev liet zich tot zijn ballet Zeven Schoonheden inspireren door het gelijknamige meesterwerk van de Perzisch-Azerbeidzjaanse dichter Nizami Ganjavi (afbeelding). Karajev begon ook aan dit werk bij de 800ste verjaardag van Nizami in 1941, net zoals ‘Lejla i Medzjnoen’, dat u eerder in deze serie kon beluisteren.
1. Fikret Amirov (1922-1984).
Twaalf miniaturen voor piano: Ballade, Lied van de troubadours, Nocturne, Humoresque, Lyrische dans, Jacht, Slaapliedje, Wals, Barcarole, Toccata, Elegie, Mars.
Sara Crombach, piano.
Black Garden SC 12011.
2. Azer Rezajev (1930 – ).
Meditation voor tar en orkest (1994).
Ramiz Goelijev, tar. Azerbeidzjaans Staatskamerorkest olv. Jasjar Imanov.
AICD1206.
3. Kara Karajev (1918-1982).
Suite uit de balletmuziek ‘Zeven schoonheden’ (‘Семь красавиц’ 1952).
Moskous Radio- en TV-Symfonieorkest olv. Rauf Abdoellajev.
Delos DRD 2009.