Perestrojka #18: Land van weggeweest 13: Azerbeidzjan 2. Onze serie met werk dat tot stand kwam rond verbouwing (perestrojka) en ineenstorting (‘destroyka’) van het communisme in Oost-Europa is vandaag voor de tweede keer in de Kaukasusrepubliek Azerbeidzján.
Fluitiste Manuela Wiesler en pianist Roland Pöntinen spelen van Fikret Amirov (rechts portret door Tair Tejmoer Salachov) zes stukken voor fluit en piano: Lied van de asjoeg, Slaapliedje, Dans, In de Azerbeidzjaanse bergen, Bij de bron en Nocturne.
Ook met componist Kara Karajev (hieronder portret Salachov uit 1960) maakte u kennis in de vorige aflevering. Gidon Kremer speelt met het USSR TV- & Radiosymfonieorkest onder leiding van Vladimir Kozjoechar zijn vioolconcert uit 1967.
Nadat Oezejir Gadzjibekov in 1948 stierf, volgde Karajev hem op als voorzitter van de Azerbeidzjaanse componistenbond en rector van het conservatorium in Bakoe. Firket Amirov zei over hem: “Karajevs muziek is een van de grootste zuilen van het museum van de Azerbeidzjaanse muziek. Zijn rol in het wereldwijd bekend maken van de Azerbeidzjaanse muziek is enorm geweest.”
Zelf droeg hij in 1941 een symfonie voor strijkers op aan de nagedachtenis van een andere pijler van de Azerbeidzjaanse cultuur, de Perzische dichter Nizami Ganjavi, die in 1141 werd geboren.
1. Fikret Amirov (1922-1984).
Zes stukken voor fluit en piano (1980): a) Lied van de asjoeg, b) Slaapliedje, c) Dans, d) In de Azerbeidzjaanse bergen, e) Bij de bron, f) Nocturne.
Manuela Wiesler, fluit, Roland Pöntinen, piano.
BIS CD-419.
2. Kara Karajev (1918-1982).
Concerto voor viool en orkest (1967): 1) Allegro moderato, 2) Andante, 3) Allegro ben marcato.
Gidon Kremer, viool en het USSR TV- & Radiosymfonieorkest olv. Vladimir Kozjoechar.
Brilliant Classics 8712.
3. Fikret Amirov (1922-1984).
Symfonie voor strijkers ‘ter nagedachtenis aan Nizami’ (1941): 1) Andante maestoso, 2) Allegretto giocoso, 3) Andante molto sostenuto, 4) Allegro con brio.
Kaukasisch Kamerorkest olv. Uwe Berkemer.
Naxos 8.570324.