Componisten/uitvoerenden: Antoine de Févin | Jean Mouton | Jean Philippe Rameau | Johannes Symonis Hasprois | Josquin (des Prez) | Louis de Caix d'Hervelois | Nicolas Gombert | Pierre de Manchicourt | Robert de Visée
Live-opnames gemaakt door de Concertzender van concerten met Oude Muziek. We starten met het uitzenden van de concertregistraties van het Festival Oude Muziek 2018. Als eerste zijn hier de concerten door het Huelgas Ensemble en Hamburger Ratsmusik.
A) Salon Bourguignon: Matinee met Pardessus de Viole – Hamburger Ratsmusik
De pardessus de viole is de kleinste telg van de gamba-familie. Het instrument speelde de hoofdrol in een kamermuziekprogramma voor een luxueuze salon in 18e-eeuws Dijon.
In het concert laat Hamburger Ratsmusik een aantal werken horen die voor de pardessus de viole, maar ook voor de ‘gewonere’ basgamba zijn geschreven.
Louis de Caix d’Hervelois (ca.1680-ca.1755)
1. Premiere suite in G
– Prélude
– Rondeau Le biron
– Sarabande
– La Boussac
– Rondeau Le jourdain
– La Monguichet
Robert de Visée (ca.1655-1732/33)
2. Prélude – Dieu d’Amour
Jean-Baptiste Cappus (ca.1690-ca.1751)
3. Seconde Suite in d
– Prélude
– Allemande
– Rondeau L’aimable
– Sarabande
– Gigue Le raton
Jean-Philippe Rameau (1683-1764)
4. La Dauphine (1747)
Roland Marais (ca.1685-ca.1750)
5. Quatrième Suite in F
– Prélude
– Allemande La Marianne M.
– Sarabande
– Les forgerons
Charles-Henri Blainville (1711-na1769)
6. Sonate VI in G
– Spiritoso
– Aria Amoroso
– Allegro
Hamburger Ratsmusik: Simone Eckert, pardessus de viole, basgamba en leiding. Ulrich Wedemeier, theorbe en gitaar. Anke Dennert, klavecimbel
opname: zondag 26 augustus 2018, Hertz TivoliVredenburg Utrecht
techniek & productie: Wijnand de Groot
B) Het Landschap van de polyfonisten – Huelgas Ensemble
Op zondagavond 26 augustus gaven Van Nevel en het Huelgas Ensemble een concert als illustratie van het boek ‘Het Landschap van de polyfonisten – De wereld van de Franco-Flamands 1400-1600’, van Paul Van Nevel. Centrale stelling daarin: de imitatiestijl van de Renaissance is mede voortgekomen uit de ervaring van het regionale landschap in de kindertijd van de componisten.
Johannes Symonis Hasprois Haspres (ca.1360-1428)
7. Ma douce amour (virelai)
Antoine Busnoys (ca.1430-1492)
8. Rondeau: Bel acceuil
Josquin Desprez (ca.1450-1521)
9. Chanson Cueur langoreulx / Missa malheur me bat: Agnus Dei
Antoine de Févin (ca.1470-ca.1511)
10. Lamentaties voor Witte Donderdag, lecto primo
Jean Mouton Samer (ca.1459-1522)
11. Lament: Qui ne regrettoit le gentil Févin / Motet: Nesciens mater
Nicolle des Celliers de Hesdin (ca.1490-1538)
12. Motet: Parasti in dulcidine tua
Jean l’Heritier (ca.1480-ca.1552)
13. Motet: Locutus est Dominus
Josquin Baston (ca.1495-ca.1550)
14. Chanson: Ung souvenir me conforte
Pierre de Manchicourt (ca.1510-1564)
15. Missa Veni Sancte Spiritus: Agnus Dei
Nicolas Gombert (ca.1495-ca.1560)
16. Chanson: O malheureuse journee / Missa Tempore Paschali: Agnus Dei
Huelgas Ensemble olv. Paul Van Nevel
opname: zondag 26 augustus 2018, Janskerk Utrecht
techniek & productie: Wijnand de Groot
Extra:
Charles-Henri Blainville (1711-na 1769)
17. Sonate I in D-groot:
– Andante
– Allegro
– Aria: Gracioso
– Giga: Allegro
Hamburger Ratsmusik olv. Simone Eckert, dessus de viole