Concertzender Live | Concertzender | Klassiek, Jazz, Wereld en meer
logo
Search for:
spinner

Concertzender Live

do 10 mei 2018 20:00 uur

Live-opnamen gemaakt door de Concertzender, van concerten met Oude Muziek.
Twee opnamen uit het Festival Oude Muziek 2017: Servir Antico met ‘Utopia, of de wereld op z’n kop’ en Benjamin Alard speelt uit het Clavier-Übung van Bach.

A) Utopia, of de wereld op z’n kop – Servir Antico olv. Catalina Vicens
De Tudor-componist Robert Fayrfax en filosoof Thomas More hadden dezelfde maatschappijkritiek en toekomstdromen. Fayrfax schreef vindingrijke muziek, More creëerde een papieren Utopia en belandde achter de tralies.
Servir Antico doet het relaas van hun zielentocht tussen droom en rauwe werkelijkheid.

‘The world turned upside down’
Robert Fayrfax (ca.1464-1521)
1. Benedicite
William Cornysh (ca.1465-1523)
2. Fa la sol
William Newark (ca. 1450-1509)
3. What causeth my woeful woe
John Bronwse (fl. ca.1480-1505)
4. Jesu Mercy, how may this be

‘Down on the island of Utopia’
William Newark
5. Thus musing in my mind en Dry in the sea, and wet upon the strand (instr)
S. Thomas More (1478-1535)/ Catalina Vicens
6. An utopian hymn: Utopus ha Boccas peu la chama
King Henry VIII (1491-1547)
7. If love now reigned as it hath been
William Newark
8. The farther I go, the more behynde (tekst: John Lydgate)
Anoniem (vroeg 16de eeuw)
9. That was my joy / The words of fortune to the people (tekst: Thomas More)

‘Up in the tower’
Robert Fayrfax
10. Somewhat musing (tekst: Anthony Woodville)
Anoniem (midden 16e eeuw)
11. Usquequo Domine, How long O Lord wilt me forget
Richard Davy (ca. 1465-1538)
12. Now the law is led
Heinrich Isaac (ca. 1450-1517)
13. Benedictus
Anoniem (midden 16e eeuw)
14. Benedicite

Servir Antico: Maria Cristina Kiehr, sopraan. Tore Tom Denys, tenor. Catalina Vicens, organetto, orgel en leiding
Festival Oude Muziek 2017
Opname: 30 augustus 2017, Hertz TivoliVredenburg, Utrecht
Techniek & productie: Wijnand de Groot

Benjamin Alard

B) Clavier-Übung afl. 2 – Benjamin Alard
In de Franse ouverture en het Italiaans concerto uit Clavier-Übung II zorgt het dubbele toetsenbord ervoor dat wat in essentie orkestrale muziek is, ook op één instrument overtuigt.
En uit Clavier-Übung III speelt de Franse klavecinist/organist Benjamin Alard de twee-manualiter zettingen van de koraalprelude “Allein gott in der Höh sei Ehr”.

Johann Sebastian Bach (1685-1750)
15. “Allein Gott in der Höh sei Ehr” BWV 675 (uit: Clavier-Übung III)
16. Italiaans concert BWV 971 (uit: Clavier-Übung II):
– Concerto
– Andante
– Presto
17. Franse ouverture BWV 831 (uit: Clavier-Übung II):
– Ouverture
– Courante
– Gavotte I
– Gavotte II
– Passepied I
– Passepied II
– Sarabande
– Bourrée I
– Bourrée II
– Gigue
– Echo

Benjamin Alard, Vlaams klavecimbel naar Ruckers-Taskin (Sebastián Núñez, 2006)
Festival Oude Muziek 2017
Opname: 27 augustus 2017, Lutherse kerk, Utrecht
Techniek: Dirk Winkel, productie: Wijnand de Groot

 

Op uitgelichte foto: Catalina Vicens (foto: Martin Chiang)

 

Samenstelling:
close
Om deze functionaliteit te gebruiken moet u zijn. Heeft u nog geen account, registreer dan hier.

Maak een account aan

Wachtwoord vergeten?

Heeft u nog geen account? Registreer dan hier.

Pas het wachtwoord aan