Eigen piano-opnames bij de Concertzender; in dit geval van Jan van Maanen. Hij speelde op 27 oktober 2006 in de Leeuwenberghkerk van Utrecht werk van Schönberg & de wereldpremière van 24 Preludes (door alle mineur- en majeurtoonsoorten) opus 26 van Stephen Westra. Redakteur Klassiek Muziek vd Concertzender & vriend Frank de Munnik sloeg de spijker op de kop toen hij de 24 preludes had gehoord: ‘Een neefje van Prokofjev. Maar wel een grappig neefje’.
Stephen zélf over zijn nieuwe compositie: " Een pianowerk met de titel 24 Preludes door alle toonsoorten roept associaties op. Met het Wohltemperierte Klavier van Bach, ook met Chopin die er 24 schreef, met Sjostakovitsj, en met Hindemith en Skrjabin. Met voornoemde componisten heeft mijn werk niet zo veel te maken; de 24 toonsoorten waren geen uitgangspunt maar gevolg. In de winter van 2005-2006 schreef ik korte pianostukken en ontdekte, toen ik er een stuk of twaalf af had, dat die allemaal in een andere toonsoort stonden. Waarom het karwei niet afgemaakt? Het bleek bovendien een mooie richtlijn bij het componeren, waarbinnen afwisseling goed werkt: uiteraard in mineur en majeur, maar ook in (zeer) kort en wat langer, dramatisch en droog-humoristisch, lyrisch en bits-sarcastisch, uiterst virtuoos. Als ondergrond – letterlijk en figuurlijk, bewust dan wel onbewust – diende de humor van Haydn. Maar meer eigenlijk de Visions fugitives van Sergej Prokofjev. Muziekkenner Frank de Munnik sloeg daarom de spijker op de kop toen hij de 24 preludes had gehoord: ‘Een neefje van Prokofjev. Maar wel een grappig neefje’. Hier schuilt geen principe in, behalve misschien dat ik Prokofjev als een van de componisten zie die een adequaat antwoord hadden op de muzikale ‘problemen’ sinds ongeveer 1920. Melodieën schrijven, harmonieën zoeken, idiomatisch voor het instrument schrijven en daarbij niet vergeten dat er zo’n geniale reus als Stravinsky heeft rondgelopen.
De 24 preludes gingen in première door de pianist Jan van Maanen, een muzikaal multitalent met een grote expressiviteit, een enorme vormkracht en bovendien een vriend van de mij. Het werk is aan hem opgedragen."
Opnamentechniek: Marcel Reijnen
Productie: Rolf Buijs