Limburgse Kaas #6.
Limburgse Kaas, niet iedereen houdt ervan, maar het is wel een begrip. Vandaag de vijfde aflevering van onze serie over hedendaagse Limburgse muziek. Deze aflevering is geheel gewijd aan Ton Verhiel.
Vandaag kunt u bij Limburgse Kaas luisteren naar een special over Ton Verhiel. Verhiel is onder meer saxofonist en componist. Deze beide aspecten komen aan bod. Ton Verhiel werd geboren in 1956. Als klein jongentje was hij misdienaar. Hoewel de muziek hem geweldig boeide was hij doodsbang voor de organist, Jan Seevens. Toen meneer Pastoor de kleine Ton dan ook vroeg of hij niet orgelles wilde nemen bij Jan, wist de kleine Ton niet hoe snel hij NEE! moest roepen. “Zo ben ik niet achter het orgel, maar in de plaatselijke harmonie terecht gekomen!” Aldus Ton Verhiel. Hij ging uiteindelijk Algemene Muzikale Vorming en saxofoon studeren aan het Conservatorium van Maastricht. Saxofoon studeerde hij onder Norbert Nozy. Als componist is hij autodidact. Tevens is hij muziekpublicist en muziekdocent.
Als saxofonist is Verhiel een autoriteit. Enkele Limburgse componisten schrijven saxofoonwerken speciaal voor hem. Ook als componist is hij gezien, al richt hij zich daarbij wel wat meer op het circuit van de ‘gebruiksmuziek’. Hij past de moeilijkheidsgraad van zijn composities aan, aan het niveau van de uitvoerenden, maar zorgt er wel voor dat het geheel goed klinkt. Dat werkt zeer motiverend voor de musici. Verhiel publiceert regelmatig over muziek. Daarnaast is hij muziekdocent, onder andere aan de Muziekschool van Sittard-Geleen. Ook werkt hij met geestelijk gehandicapte kinderen. Verhiel zelf stelt zich bescheiden in op: “In het algemeen denk ik te moeten stellen, dat ik een klein talent heb om "kunstmuziek" te schrijven, maar een groot talent om op de (on)mogelijkheden van een groep, individu of gelegenheid te schrijven, waardoor veel van mijn werk onder de noemer gebruiksmuziek valt. Ik heb mij zelf wel eens een musicus op de ventweg genoemd. Een aardige saxofonist, een handige componist en een vaardig muziekdocent, maar op geen van de gebieden goed genoeg om op de hoofdweg te kunnen rijden. Ik ben overigens prima tevreden met die positie, dus zie bovenstaande zeker niet als een klaagzang!” Aldus Verhiel. De grote, ook internationale, erkenning en de vele onderscheidingen en prijzen die hem ten deel zijn gevallen spreken echter een andere taal. Verhiel treedt regelmatig op met diverse (kamer-)muziekgezelschappen. Hij was ook de oprichter van het voormalige Limburgs Saxofoon Trio.
Met dank aan hans Kockelmans.
1. Ton Verhiel.
Fireworks, an easy overture for band.
Douane harmonie o.l.v. Frenk Rouschop.
2. Margriet Ehlen.
Tegen de stroom op.
Ton Verhiel: altsaxofoon.
3. Ton Verhiel.
Deux Mouvements pour Trio de saxophones.
Limburgs Saxofoon Trio: Suzanne Welters, Nico Wouterse, Ton Verhiel
4. Ton Verhiel.
Partita for Brass.
Symphonisches Blasorchester Vorspessart o.l.v. Harald Krebs.
5. Henri Konsten.
Prelude en Fuga.
Ton Verhiel: altsaxofoon.
6. Ton Verhiel.
5 Short Pieces.
Limburgs Saxofoon Trio: Suzanne Welters, Nico Wouterse, Ton Verhiel.
7. Ton Verhiel.
Serenade uit 4 Miniaturen voor Gitaartrio.
Trio Fiora, bestaande uit Angelika Ertner, Eleonore Dembinsky en Antje Obermüller.
8. Jan Seevens.
Litanie en Arabesque.
Ton Verhiel: altsaxofoon, Jo Louppen: orgel.
9. Gerard Sars.
Solo 1.
Ton Verhiel: tenorsaxofoon.
10. Ton Verhiel.
Fragmente voor tenorsaxofoon en orgel.
Ton Verhiel: tenorsaxofoon, Jo Louppen: orgel.