Oud en Nieuw – Modern of Antiek, monodie – vroege meerstemmigheid. In Antiqua versus Nova zal aandacht gegeven worden aan steeds één specifieke muzikale verandering of grote gedaanteverwisseling uit de geschiedenis van de West-Europese muziek. Aflevering 16: Klaagliederen en Smeekbeden in de Middeleeuwen en de Renaissance.
Het klagen en smeken is van alle tijden, maar in deze 2 uur programmeren we uitsluitend muziek uit de Middeleeuwen en de Renaissance.
De uitvoering van de zogenoemde ‘oude’ muziek – de vroege en de laat Middeleeuwse muziek – is in handen van het ensemble Studio Laren.
Het ensemble Le Poème Harmonique geeft gestalte aan de rijke klank van de ‘nieuwe’ muziek uit het tijdperk dat wij noemen: de Renaissance: de 15e en de 16e eeuw.
Hildegard van Bingen (1098-1179)
1. Caritas abundat
Ensemble Studio Laren
(EROS R.P.01)
Anoniem (16e eeuw)
2. In te Domine speravi
Le Poème Harmonique olv. Vincent Dumestre
(Alpha 011)
Bernart de Ventadorn (ca. 1147-ca.1170)
3. Be m’an perdut
Ensemble Studio Laren
(EROS R.P.01)
Emilio De’Cavalieri (zie afbeelding rechts)
4. Prima die Lectio prima
5. Repons
6. Ricercar XIX (Paolo Quagliati)
7. Prime die Lectio secunda
8. Repons
Le Poème Harmonique olv. Vincent Dumestre
(Alpha 011)
Oswald von Wolkenstein (ca.1377-1445)
9. Ich Klag
Guillaume Dufay (ca. 1400-1474)
10. Je me complain piteusement
11. Magnam me gentes
Ensemble Studio Laren
WIT4 (copieën uit NAA archief)
(Studio Laren 6802 410)
Emilio De’Cavalieri
12. Secunda die Lectio primo
13. Repons
Le Poème Harmonique olv. Vincent Dumestre
(Alpha 011)
Anoniem (13e eeuw)
14. Mère Dieu
Ensemble Studio Laren
(WIT 5)
Fabricio Dentice (16e eeuw)
15. Miserere mei Deus
Le Poème Harmonique olv. Vincent Dumestre
(Alpha 011)
Hildegard van Bingen
16. O dulcissime Amator
Ensemble Studio Laren
(EROS – R.P.01)