Voor deze aflevering is Acoustic Roots aanwezig op het Batafest 2024, het jaarlijkse festival van het Batavierhuis dat op 6 en 7 april 2024 plaatsvond.
Dit festival staat dit jaar in het teken van HOT & WET: the overwhelming four seasons. Hot&Wet was vroeger nog een ‘pikante’ aanduiding voor de pornobioscoop om de hoek: Sex in de aanbieding! Nu dreigen deze termen de weersvoorspellingen voor de komende decennia te gaan beheersen:
Extreem Heet, Extreem Nat, Extreem Droog!
Acoustic Roots was erbij en maakte een reportage, die we in een aantal delen in de komende maanden zullen uitzenden.
Allereerst de compositie ‘Maha Sagar’ (The Great Ocean) van bansurispeler Aura Rascón.
Aura Rascón is geworteld in zowel de westerse als de Noord-Indiase klassieke muziek. Ze presenteert een performance met enkele van haar originele composities voor ensemble, gebaseerd op de Indiase Raga, waarin ze een persoonlijke vertaling maakt van de modale wereld van de Hindoestaanse klassieke muziek naar de westerse kamermuzieksetting. ‘Maha Sagar’ (Grote Oceaan) duikt metaforisch in de kracht van water. Een natuurlijk element dat zo subtiel kan zijn als een sneeuwvlok, delicaat als een druppel, of zo intens en dramatisch als de onstuimige golven van een oceaan. Muzikaal gezien is het stuk een nauwgezette analyse van de pentatonische Raga Durga vanuit al zijn harmonische mogelijkheden, waarbij het soloperspectief van de Hindoestaanse klassieke muziek wordt vertaald naar een ensemblestuk dat verschillende sonische lagen, landschappen, stemmingen en kleuren uitgraaft.
Aura Rascón (bansuri), Ying Ying Su (piano), Ken Kunita (bass clarinet), Lauriane Ghils (percussion), Iván Nogueira (cello)
We luisteren ook mee bij een deel van het optreden van Beatrice (Bibi) Milanese met haar stuk D’Oltremare. Een muzikale reis die hulde brengt aan de personen die een positieve stempel hebben gedrukt op het leven van de kunstenaar. De liedjes schilderen portretten en vertellen de verhalen erachter, waarbij thema’s als zelfreflectie, vriendschap en liefde aan de orde komen.
Het centrale verhaal draait om Franco, een goede vriend die zelfmoord heeft gepleegd. De show onderzoekt hun vriendschap en reflecteert op Franco’s beslissing met zoete nostalgie naar de kleine momenten die ze deelden.
Tenslotte een gedeelte van het optreden van Joia Roer.
JOIA is een troubadour die opkomt voor de zaak van tederheid. Ze zingt dromerige liedjes vol diepgang, die doen denken aan een Nederlandse Joni Mitchell. In haar Nederlandstalige voorstelling ‘Roer’ brengt ze een onverzadigbaar verlangen naar saamhorigheid ten gehore. Voor Batafest ’24 spelen Joia en gitarist Max Abel een fragment uit de show, die momenteel in de theaters rondtoert.