Nizar Rohana en Modar Salama te gast in Acoustic Roots
Acoustic Roots heeft een nieuwe locatie en wel in Podium Oost in Utrecht. Onze eerste gasten zijn Ud speler Nizar Rohana tezamen met percussionist Modar Salama.
Nizar Rohana is een in Nederland woonachtige Palestijn en een virtuoos op de ud (oed), een peervormig snaarinstrument dat met name in het Midden Oosten veel bespeeld wordt.
Nizar heeft zich een stijl eigen gemaakt die een combinatie inhoudt van moderne composities met behoud van het unieke Ud-idioom.
Hij komt uit het dorp Isifya op Mount Carmel, dichtbij Haifa. Zijn vader speelde ud tijdens dorpsfestiviteiten en zijn moeder begeleidde hem op percussie. Vanaf jonge leeftijd speelde Rohana muziek, en vanaf zijn 13e de ud. Hij studeerde ud, compositie en musicologie en verdiepte zich in het ontwikkelen van moderne ud composities. Hij werd geïnspireerd door westerse klassieke componisten zoals Bach, Mozart, Beethoven, Chopin en Brahms maar ook door Midden Oosterse muzikanten zoals Tanburi Cemil Bey, Kemani Tatyus Efendi, Muhammad Al-Qasabji and Muhammad Abdel Wahab.
Sinds september 2013 is Rohana woonachtig in Nederland waar hij werkt aan een PhD in improvisatie en compositie in solo ud uitvoeringen bij de Universiteit Leiden, Academy for Creative and Performing Arts.
Hij heeft een ruime podiumervaring als solist maar ook speelt hij samen met muziekensembles die traditionele, moderne, experimentele en wereldmuziek brengen. De laatste vijftien jaar was hij te vinden op vele internationale podia in Japan, Marokko, Egypte, Turkije, Europa en de Verenigde Staten. Inmiddels heeft hij vier albums uitgebracht, waarvan als laatste Nizar Rohana Trio- Furāt
Modar Salama is een Syrische drummer en percussionist, afkomstig uit Damascus en nu wonend in Amsterdam. Hij studeerde klassieke en Oriëntaalse percussie aan de Higher Institute of Music in Damascus en ontwikkelde zich als een drummer in Jazz en Latin, maar tegelijkertijd bleef hij ook zijn klassieke en Arabische wortels trouw. Hij speelde met het Syrian National Orchestra, de Syrian Big Band en bij vele andere internationale projecten in China, Jordanië, Maleisië, Tunesië, Oostenrijk, Duitsland, Libanon, Denemarken en Egypte. Modar werkte vooral voor het Muziek Theater, waar hij optrad in een groot aantal toneelstukken in Syrië en de Arabische wereld. Hij werkt nu aan een aantal projecten als Arabische percussionist en drummer en creëert zo zijn eigen stijl, beïnvloed als hij is door de muziek uit de Oriënt.
1. Madar Hijaz
2. Safsaf Abyad
3. Mayadin
4. Samai Shad Aaraban
5. Iraq
6. Ajam
7. Furat