Als er een 5de vrijdag in een maand zit, dan is Ton Maas weer van de partij met Acoustic Moods. Hij ontvangt telkens een gast uit de muziekwereld en praat met hen aan de hand van hun favoriete muziek. Voor de tweede keer is journalist, publicist, recensist, muziekduizendpoot en deejee Stan Rijven (Den Haag, 1949) te gast.
De eerste keer dat Stan Rijven in Acoustic Moods muziek meebracht en hierover vertelde was op 31 mei jl. Dat was zo boeiend en leuk, dat we vonden dat deze uitzending een vervolg moest krijgen. Stelde Stan de vorige keer voor om het programma om te dopen tot Moois met Maas, dit keer weer een reeks met rake muziekstukken met zelfs een uitstapje naar Festival Oude Muziek. Zo heeft hij ook Djocy Santos op z’n lijstje staan, die op 15 april 2019 te gast was in Acoustic Roots. Na Moois met Maas nu dus voor een keertje: Stan Staat Scherp.
Stan Rijven heeft tijdens zijn loopbaan zoveel gedaan, dat het bijna ondoenlijk is om alles hier te noemen. Een hele klus dus voor Ton Maas om binnen het uur alle aspecten te belichten, laat staan ook zoveel mogelijk van zijn meegebrachte muziek te draaien. Maar zowel Ton als Stan zijn gretig, dus ze beginnen gewoon en zien dan wel!
Passie van Stan Rijven voor populaire muziek is al veertig jaar de grondtoon van zijn leven. Sinds 1979 versloeg hij de popwereld met betrokken distantie in o.a. dagblad Trouw. Daarnaast publiceerde hij in binnen- en buitenlandse bladen over een breed scala onderwerpen variërend van ‘Jeugdcultuur’, ‘Band Aid’ en ‘Popfotografie’ tot analyses van sterren als Julio Iglesias en, als co-auteur, over Madonna. Naderhand bleek ‘Popdossier Madonna’ (1987) wereldwijd gezien de eerste serieuze analyse over dit fenomeen te zijn.
Voor hem representeert popmuziek low èn high culture, zowel vitaal vermaak als een cultureel veld dat serieuze aandacht verdient. Zo organiseerde hij het eerste popcongres in Nederland (Paradiso-Amsterdam, 1984), legde mede de basis voor het eerste poparchief ter wereld (Liverpool, 1987) en dat van Nederland (PAN, 1989) en stelde hij de eerste expositie over de Nederlandse pophistorie (Museon- Den Haag, 1991) mede samen.
Westerse en niet-westerse pop beschouwt Stan Rijven als neven- in plaats van onderschikkend. Ze spiegelen voor hem twee kanten van dezelfde medaille waarmee hij de 20e eeuwse populaire muziek in één groot globaliseringsproces plaatst. Daarnaast bleef Rijven ruim veertig jaar actief als allround deejay die, tegen alle winden in, een halve eeuw dansmuziek aaneen mixde. Hij draaide op Boekenbals, studenten- en bedrijfsfeesten, en runde twee jaar lang zijn eigen club Ritmundo (1995-‘97). Tussen alle dance stromingen in werd zijn exclusieve stijl met het etiket ‘eclectic big city cocktail’ alsnog een trend.
Tegenwoordig is Stan wekelijks met zijn ‘Radio Ritmundo’ te horen op Upradio.
Dames en heren, hier zijn dus: Ton Maas en Stan Rijven met: Stan Staat Scherp.
Playlist:
01. Jordy Saval & Hesperion XX, Pedro Guerrrero – La perra mora (16e eeuw)
02. Max von Sydow – Europa, Introduction
03. Reverend Kelsey – I’m a Witness for my Lord
04. Bill Withers – I can’t write left-handed
05. Marusa Cano – Sa ximbomba
06. Patricio Wang & Winanda Del Sur – Luna y Mar
07. Eddie Vedder & Nusrat Fateh Ali Khan – The face of love
08. Djocy Santos – Maezinha Ft. Cikay
09. Fadoul- Bsslama hbiti
10. Christina Pluhar & L’Arpeggiata, Stefano Landi – Homo fugit velut umbra (17e eeuw)