za 18 dec 2021, 17:00 uur – House of Hard Bop. Hardbop drummer Max Roach bewijst in 1957 eer aan Charlie Parker. Enkele jaren later staat hij in de studio met onder meer vocaliste Abbey Lincoln en percussionist ‘Patato’ Valdés.
Max Roach is in de jaren ’40 een van de founding fathers van het bopdrummen. Speelden swingdrummers vier-in-de-maat op de bass drum, Roach – en Kenny Clarke! – verschuiven die timekeeping naar ride cymbal (bekken) en hihat. Bass drum en snare worden nu ingezet voor flexibele, verrassende accenten in nauwe interactie met de solisten. Klinkt nu als ‘normaal’, maar toen wás het wat! De studio-opnamen van 26 november 1945 voor Savoy, ‘Charlie Parker’s Reboppers’, met Roach aan de drums, waren ook in dít opzicht spraakmakend.
The Max Roach Four Plays Charlie Parker, met onder meer trompettist Kenny Dorham en tenorist Hank Mobley – maar zonder piano -, is een eerbetoon aan Parker. De opnamen dateren van 1957-58. De reeks Parker-stukken bevat lekker veel soloruimte voor Roach. Al het drumwerk is even helder van klankkleur en qua articulatie vlijmscherp. Wat Roach doet in het breakneck-tempo van KoKo is verbluffend.
Met Percussion Bitter Sweet (1961) betreden we een ander level van het indrukwekkende Max Roach-gebouw. Voor een serie eigen composities zet hij vier blazers in, twee percussionisten en vocaliste Abbey Lincoln. Zijn muziek heeft inmiddels een politiek aspect. De door Lincoln gezongen tekst Mendacity (geschreven door “Chips” Bayen) heeft als onderwerp de leugenachtigheid van politici. De solo van Eric Dolphy in dit stuk is onontkoombaar aangrijpend. En uiteraard soleert de drummer weer uitgebreid, soms ondersteund door bas of percussie.
House of Hard Bop – een programma van Eric Ineke