Componisten/uitvoerenden: Ivo van Emmerik | Michael Maier | Tom Johnson
Opnametechniek: Sem de Jongh/Arjan van Asselt
Beng! Plof! Klederrabam! Slagwerkgroep Den Haag is weer bezig hoor! Maar… deze keer gaat het er niet zo heftig aan toe.
Op het programma, dat begin 2003 in Theater Kikker klinkt, staan drie componisten die kenners van moderne slagwerkmuziek wel bekend voorkomen. De bulk wordt ingenomen door Tom Johnson met zijn Automatic music, maar we willen de andere twee werken op het programma niet te kort doen.
Ivo van Emmerik laat zich voor zijn Elementary morality inspireren door de ‘morale élémentaire’ van Raymond Queneau, een zeer beknopte dichtvorm bestaande uit slechts twee woorden. Kun je op muzikaal gebied net zoiets elementairs doen? Michael Maierhof zoekt het dichter bij huis: hij gaat gewoon uit van het geluid. Muziek maken uit glasplaten, die steeds op andere manieren bespeeld worden, zoiets is Slagwerk Den Haag wel toevertrouwd.
Tom Johnson voelt zich thuis in onze tijd. Waar veel componisten bang zijn om door de computer overbodig te worden, omarmt hij de techniek juist volop. Hij wil juist muziek maken die, eenmaal uitgevonden, zichzelf kan schrijven. Het liefst nog zo eenvoudig mogelijk – met zo weinig elementen dat de muziek zichzelf nog net niet letterlijk hoeft te herhalen. De instrumenten die hij in Automatic music voorschrijft, kunnen allemaal twee toonhoogten produceren. Het resultaat doet misschien nog wel het meest denken aan de vroege slagwerkstukken van John Cage.