Slagwerk Den Haag behoeft nauwelijks introductie. Ook nu verbazen ze weer met vier verse stukken.
Slagwerk Den Haag maakt al sinds 1977 furore met moderne en hedendaagse slagwerkpartituren – soms klassiekers, vaker onbekende werken en meestal hedendaags werk. Ook dit concert is weer helemaal hedendaags – sterker nog: de vier stukken zijn allemaal wereldpremières. Geen van de vier componisten was ten tijde van dit concert echt bekend en dat zijn ze anno 2023 ook niet. Wel hebben alle vier de stukken een heel eigen karakter, waardoor er een contrastrijk concert ontstaat. Bij Paiuk draait het vooral om doorgaande ruisklanken: wat normaal bijzaak of zelfs storing is, wordt hoofdzaak. Emmer en Momi leven meer in het moment: korte, vaak schaarse geluiden zijn een gebeurtenis op zich, die de luisteraar dwingen altijd te blijven opletten. Dong schrijft een typisch minimalwerk met een glansrol voor de xylofoon. Dat wordt dus weer lekker ritmisch en dansbaar, al was het maar in uw hoofd.