Het oratorium bestond vóór Händel en na Händel. Maar niemand heeft er zoveel leven in geblazen als hij.
Händel kwam naar Engeland voor de Italiaanse opera, maar dat was geen onverdeeld succes. Tegenover elke kaskraker en elk succesnummer stonden wel wat financiële drama’s, intriges en andere rampen. Händel stortte zich ten langen leste op het oratorium, een genre dat in Engeland nog nauwelijks bekend was. Oratoria in het Engels bovendien, dat lang niet door iedereen als geschikte zangtaal werd ervaren. Het succes was overweldigend. Tot op hoge leeftijd bleef Händel zijn publiek bijna jaarlijks verrassen met een nieuw geestelijk drama.
Wij kennen natuurlijk allemaal de Messiah. Maar dat is, met al zijn muziek, theatraal gezien geen interessant werk. Het is meer een geloofsbelijdenis op muziek. Bij zijn andere oratoria zitten we middenin de Bijbel. Bijvoorbeeld bij Samson, die met zijn lange haar de Filistijnse vijand te lijf gaat maar als echte man één zwak punt heeft: vrouwen. Oorlog en drama, seks en geweld, alles in dienst van het geloof. Hier voelt het genie van Händel zich thuis.