Componisten/uitvoerenden: Bob Mintzer | Elliot Del Borge | Jean-Baptiste Singelée | Johann Sebastian Bach | Leonard Bernstein | Michael Torke
Opnametechniek: Kees van de Wiel
Het strijkkwartet was en is een groot succes. Kun je zoiets ook met vier blazers doen? Misschien wel.
Al sinds de tijd van Mozart hebben componisten gezocht naar een ensemble van blazers dat een vergelijkbaar effect opleverde. Dat viel niet mee. Vier keer hetzelfde instrument leverde te weinig variatie in klank op; allemaal verschillende instrumenten gaf problemen met de stemming en mengde bovendien niet zo lekker. Maar zie, in de twintigste eeuw kwam het saxofoonkwartet op en die formule kreeg zowaar navolging. Een sopraan-, alt-, tenor- en baritonsaxofoon samen leveren een brede, goed mengende en toch gevarieerde klank op.
Er zijn intussen diverse saxofoonkwartetten geschreven. Toch spelen ze nog vaak arrangementen. Ook het New Century Saxophone Quartet doet het met een mix van origineel en bewerkt repertoire. We horen een strijkkwartetdeel, een song uit de West Side Story en delen uit Die Kunst der Fuge van Bach. Dit werk horen we vaak door strijkkwartet, maar daar is het helemaal niet voor bedoeld. Áls Bach er al een specifiek instrument bij in gedachten had, was dat het klavier. Maar de stemmen staan op vier balken genoteerd, zonder instrumentatie. De keuze voor het instrument blijft dus aan de spelers – ook al zijn dat vier instrumenten die in Bachs tijd nog niet bestonden.