Genre: Barok
Componisten/uitvoerenden: Adam Krieger | Andreas Hammerschmidt | Francesco Geminiani | Georg Friedrich Händel | Giovanni Legrenzi | Johann Krieger | Johann Philipp Krieger
Opnametechniek: Boris Nieuwenhuizen
Zingen, dat konden ze in de zeventiende eeuw. Voor God, maar ook over aardse zaken.
Dat de zeventiende eeuw geobsedeerd was met religie is niets te veel gezegd. De reformatie en contrareformatie in de eeuw daarvoor hadden voor een ware opleving van religieuze interesse gezorgd. Gelovigen werden bij het geloof betrokken op een manier die in de middeleeuwen ondenkbaar was geweest. In de kroeg werden felle discussies gevoerd, op straat werden religieuze liederen gezongen.
Maar ook voor de gelovige is er natuurlijk een leven buiten God. Of althans: buiten de studie van het geloof. Dus werd ook in de meest orthodoxe streken over banale dingen gezongen. Vaak in een stijl die de geestelijke liederen vlijmscherp parodieert. We horen in dit concert de liederen van het zeventiende-eeuwse kunstenaarsgeslacht Krieger. Daarna maken we even een sprongetje naar Italië, met iets nieuwer repertoire.
Normaal laat men de barok eindigen in 1750, bij de dood van Bach. Diens Kunst der Fuge zou een mooie afsluiting van het tijdperk zijn. Maar countertenor Matthias Rexroth en zijn vrienden weten een leukere afsluiting: Die Kunst des Küssens!