Componisten/uitvoerenden: Isang Yun | Kit Armstrong | Ludwig van Beethoven | Wolfgang Amadeus Mozart
Opnametechniek: Cees Sterrenburg, Diederik Geijtenbeek
Mozart en Beethoven waren allebei pioniers in een nieuwe bezetting. In onze eeuw inspireren ze nog steeds.
Mozart schreef in 1784 een kwintet voor piano en vier blaasinstrumenten: hobo, klarinet, hoorn en fagot. Het was het eerste kwintet in zijn soort, en gelijk een voltreffer: Mozart beschouwde het zonder blikken of blozen als zijn beste werk. Hij moest rekening houden met verschillende onzuiverheden (die tot de grootste wanklanken konden leiden als hij ze niet goed had behandeld), met de spankracht van het werk, met het uithoudingsvermogen van de blazers (die geen halfuur aan één stuk kunnen spelen) en met de eerlijke verdeling van het materiaal. Die proef doorstond hij glansrijk, dat zijn kenners wijd en zijd met Mozart eens. Je hoort het werk misschien niet heel vaak, maar dat komt vooral omdat je de vier blazers en pianist niet zomaar bij elkaar hebt geroepen.
Beethoven schreef in 1796 zijn eerste twee cellosonates. Uiteindelijk zouden het er vijf worden, redelijk eerlijk verdeeld over zijn vroege, middelste en late periode. Beethoven was niet de allereerste die sonates voor cello en piano schreef, maar we kunnen hem gerust een pionier noemen. Zijn vijf sonates, waarvan we hier de vierde horen, zijn het begin van een rijke traditie en zijn, naast Bachs cellosuites, nog steeds het ijkpunt voor alle cellisten.
Kit Armstrong is geboren in 1994. Ten tijde van dit concert is hij een vijftienjarig wonderkind op de piano en op het muziekpapier. Als componist laat hij zich maar al te graag inspireren door de baanbrekende werken van Mozart en Beethoven. Zijn Kwintet voor piano en blaasinstrumenten beleeft hier in Den Haag zijn wereldpremière.