Componisten/uitvoerenden: Allison Cameron | Guus Janssen | Ron Ford | Rozalie Hirs
Opnametechniek: Arjan van Asselt
Het Ives Ensemble zit in Nederland, maar noemde zich naar een Amerikaans componist. Welke lijntjes lopen er nog meer tussen Holland en Amerika?
Tussen Rotterdam en New York liep tientallen jaren de Holland-Amerikalijn. Landverhuizers zochten in de Nieuwe Wereld kansen die ze in eigen land niet zagen, een minderheid met heimwee ging weer terug, en rijke mensen gebruikten de boot als cruiseschip.
Anno 2003 loopt de Holland-Amerikalijn vanuit Amsterdam. In café De Rode Hoed treden drie Nederlandse componisten aan en twee uit de Nieuwe Wereld. Ron Ford en Allison Cameron volgden de lijn in omgekeerde volgorde: vanuit Amerika resp. Canada zochten zij hun heil in Nederland. Ford is er zelfs blijven wonen en werken.
De stijlen op het programma zijn divers. Guus Janssen kennen we natuurlijk als componist op het snijvlak van hedendaags en jazz. Ron Ford zoekt, net als zijn leermeester Ton de Leeuw, zijn inspiratie in het oosten. Allison Cameron kwam hier, net zoals zovelen, voor Louis Andriessen, maar haar naamloze stuk (de ondertitel ‘two bits’ verwijst naar het melodietje dat wij het beste kennen als “die zien we nooit meer… terug”) heeft weinig van diens ongenadig stampende minimal. De lieflijkste noten komen van de dan nog jonge Rozalie Hirs.