Genres: Gregoriaans | improvisatie | Pop
Componisten/uitvoerenden: Egmont Swaan | Frans Moussault | Lennon/Mc Cartney
Opnametechniek: Mark van Kempen
Als je in een stad goed de weg weet, kom je nog eens ergens!
Om dit concert te vinden, moet je eigenlijk Amsterdammer zijn. Het Vierwindenhuis is een lage, piramideachtige flat in het vroegere havengebied Wittenburg – weliswaar binnen het stadsdeel Centrum maar zo duidelijk jaren zeventig van bouwstijl en zover van de toeristische en hoogculturele hotspots dat je er, als je er geen bekenden hebt wonen en geen architectuurkenner met een speciale interesse bent, niets te zoeken lijkt te hebben.
Echter: het zou Amsterdam niet zijn als er in dit bouwcomplex niet ook iets te doen was. Tussen de woningen vinden we een sauna, een café, een expositieruimte en jawel, een theater. Kijk, daar wordt het interessant voor ons. En aangezien wij oorspronkelijk een Amsterdamse zender zijn met nog altijd veel mensen die in deze stad wonen, stond het in de sterren geschreven dat wij ook daar een keer ons kamp zouden opslaan.
Dat gebeurde op 4 mei 1997. Het concert biedt een staalkaart van wat Amsterdam (niet alleen de Oosterdokbuurt) cultureel te bieden heeft. Natuurlijk staat het concert in het teken van de Dodenherdenking. De Schola Cantorum voert twee gezangen uit die rechtstreeks met de dood te maken hebben. Heel wat anders zijn de improvisaties van Frans Moussault, die met zijn basklarinet het concert begint en eindigt. Binnenin vinden we het blokfluitkwartet Malle Symen, genoemd naar een stukje van Sweelinck (geboren Deventenaar, maar toch zeker ook Amsterdammer) maar duidelijk ook thuis in het werk van moderne componisten en in Beatlesliedjes.
Omdat het huistheater van het Vierwindenhuis maar klein is, was er niet veel publiek bij dit concert. Dankzij onze website krijgt het nu alsnog de kans om meer oren te bereiken.