Componisten/uitvoerenden: Claude Debussy | Georg Friedrich Händel | Igor Stravinski | Isaac Albéniz | Maurice Ravel | Wim Henderickx
Opnametechniek: Sabrina ter Horst
Aan het Grachtenfestival is ook een GrachtenfestivalPrijs verbonden. Hier horen we de kandidaten.
Op dit concert horen we, zoals we mogen verwachten, een allegaartje van stukken en stijlen die de musici hebben uitgekozen. Daria van den Bercken gaat voor de suites van Händel, en diens losse chaconne in G. De klaviermuziek van Händel had ooit een prominente plaats op onze pianolessenaars. De grote suites werden bijna op gelijke hoogte gesteld met het werk van Bach, en een recital was nauwelijks compleet zonder een stukje Händel. In onze eeuw is dat wel anders. Op een enkel bekend stukje na moet deze muziek vechten tegen de vergetelheid. Misschien dat Van den Bercken nog voor het nodige zendingswerk kan zorgen.
Het Navarra Strijkkwartet brengt twee delen uit het enige kwartet van Maurice Ravel. Het is een redelijk vroeg werk van de Fransman, maar het is absoluut een meesterstuk. Ravel weet de Franse klanken van het impressionisme moeiteloos in de typisch Duitse vorm van het strijkkwartet te gieten. Het enige echte voorbeeld dat Ravel had was het kwartet van Debussy, zo’n twintig jaar eerder geschreven en ook al zo’n eenzaam vroeg meesterwerk.
Sax & Stix zijn een saxofoon-marimbaduo. Met zo’n combinatie ligt het repertoire natuurlijk niet voor het oprapen. Daarom laten ze stukken voor zich schrijven, of arrangeren ze bestaand repertoire. Voor de African Suite van Wim Henderickx kon de componist nog zelf opdraven. Hun andere stuk is een eeuw ouder. Het Capricho catalan van Albéniz kennen we van de gitaar. Hoe klinkt het hier in bewerking voor dit wonderlijke duo?