Euridice-kwartet | Concertzender | Klassiek, Jazz, Wereld en meer
logo
Search for:
spinner

Euridice-kwartet

1 oktober 1991, Museum Fodor, Amsterdam

Zouden componisten naarmate ze ouder worden betere strijkkwartetten schrijven?

Het zou kunnen. Haydn en Beethoven hadden, zeker in hun late jaren, de lat extreem hoog gelegd. Veel componisten waagden zich pas laat aan het genre, want hoe moest je die giganten nog overtreffen? Britten bijvoorbeeld, schreef zijn drie kwartetten aan het einde van zijn leven. Het derde, zijn laatste werk tout court, spreekt eigenlijk voor zich: een componist die wereldwijs en somber terugkijkt op zijn leven en schepping. Hij was een halfgod in eigen land, maar deed zijn conservatieve muziek er nog wel toe?

Dvořák componeerde zijn hele actieve leven kwartetten, maar het zijn toch echt wel zijn laatste kwartetten die het vaakst worden uitgevoerd. Nummer 14 is zijn allerlaatste, geschreven rond de tijd dat de componist uit New York terugkeerde naar zijn geliefde Bohemen.

O ja, en er is ook een Mozartkwartet bij. Wat Mozart betreft mogen we alle clichés over rijpheid en het strijkkwartet vergeten. Als twintiger schreef hij al geweldige kwartetten. Bij het Negentiende Strijkkwartet in C mogen trouwens ook de clichés over de “vrolijke, heldere Mozart” overboord. De beroemde inleiding, die dit strijkkwartet de bijnaam “Dissonantenkwartet” gaf, klinkt extreem visionair en duister. Pas als de inleiding voorbij is, krijg je in de gaten dat je toch echt naar achttiende-eeuwse muziek luistert. De lucht klaart op: zo kennen we Mozart weer. Het Dissonantenkwartet is deel van een cyclus van zes aan Haydn opgedragen concerten. Zelden was de oude meester zo onder de indruk van andermans composities.

Kwartet nr. 3, opus 94 (1978): With moderate movement - Very fast - Very calm - Fast, con fuoco - Recitative and passacaglia (la serenissima)
Benjamin Britten
Euridice-kwartet: Caroline Strumphler (viool), Henriëtte Luytjes (viool), Eva Müller (altviool), Tanya Tomkins (cello)
Strijkkwartet in C KV 465
Wolfgang Amadeus Mozart
Euridice-kwartet: Caroline Strumphler (viool), Henriëtte Luytjes (viool), Eva Müller (altviool), Tanya Tomkins (cello)
Strijkkwartet nr. 14 in As, opus 14: I. Adagio ma non troppo
Antonín Dvořák
Euridice-kwartet: Caroline Strumphler (viool), Henriëtte Luytjes (viool), Eva Müller (altviool), Tanya Tomkins (cello)
Strijkkwartet nr. 14 in As, opus 14: II. Molto vivace
Antonín Dvořák
Euridice-kwartet: Caroline Strumphler (viool), Henriëtte Luytjes (viool), Eva Müller (altviool), Tanya Tomkins (cello)
Strijkkwartet nr. 14 in As, opus 14: III. Lento e molto cantabile
Antonín Dvořák
Euridice-kwartet: Caroline Strumphler (viool), Henriëtte Luytjes (viool), Eva Müller (altviool), Tanya Tomkins (cello)
Strijkkwartet nr. 14 in As, opus 14: IV. Allegro non troppo
Antonín Dvořák
Euridice-kwartet: Caroline Strumphler (viool), Henriëtte Luytjes (viool), Eva Müller (altviool), Tanya Tomkins (cello)
close
Om deze functionaliteit te gebruiken moet u zijn. Heeft u nog geen account, registreer dan hier.

Maak een account aan

Wachtwoord vergeten?

Heeft u nog geen account? Registreer dan hier.

Pas het wachtwoord aan