Componisten/uitvoerenden: François-Bernard Mâche | Harry Partch | James Tenney | Lou Harrison
Opnametechniek: Jaap Zijp
Scordatura, dat betekent dat je de snaren van je instrumenten anders dan anders stemt. Of, zoals hier, dat je het gewoon een beetje anders doet.
In dit concert, deel van het inmiddels verdwenen Groningse Eem & Weem-festival, horen we verschillende aparte combinaties. Zo wisselt de altviool af met de viola da gamba – een historisch instrument dat zelden in de moderne muziek wordt toegepast – en bestaat de begeleiding uit een keyboard en andere live-elektronica.
Een groot deel van het concert is gewijd aan Harry Partch. Deze Amerikaan (1901-1974) werd beroemd door zijn microtonale muziek, waarvoor hij zijn eigen instrumenten bouwde. Zijn gestemde slaginstrumenten zagen er vaak wonderlijk en zeer esthetisch uit. Hier horen we twee werken uit begin jaren dertig, kort nadat Partch zich tot de microtonen bekeerd had. Zijn kalebasbomen had hij nog niet gebouwd, maar hij had al wel een Aangepaste Altviool (adapted viola). Elisabeth Smalt van Trio Scordatura heeft het instrument leren spelen en begeleidt er nu drie liederen mee: twee vertaalde gedichten van de Chinese dichter Li Po (701-764) en een zetting van psalm 137.