Componisten/uitvoerenden: Peter Adriaansz | Piet-Jan van Rossum | Richard Rijnvos
Opnametechniek: Kees van de Wiel
Breede rivieren, ijle populieren – dat is duidelijk, dan denken we aan Holland. Maar aan welk Holland?
Alle drie de componisten zijn Nederlands, maar chauvinistische of hoorbaar Nederlandse muziek maken ze niet. Bij Peter Adriaansz is alles abstract. Hij is gefascineerd door meetkunde, in dit geval door twee parallel lopende sinussen, en zet dat gegeven om in muziek. Piet-Jan van Rossum gaat naar Italië, althans dat is wat de titel avvenne per caso in una piazzetta suggereert. In werkelijkheid is het toevallig aankomen op een pleintje geen vakantiefoto, maar een metafoor voor zijn compositietechniek: de componist wil niet metselen, maar een pleintje leggen: muzikale blokken die zo op elkaar aansluiten, zonder overgangsfrases.
De hoofdmoot van dit concert bestaat uit Die Kammersängerin, een muziektheaterwerk annex liedcyclus van Richard Rijnvos. In drie delen – ochtend, middag en avond – doet de kamerzangeres allerlei triviale dingen, zoals haar lichaamsdelen inventariseren, haar hartslag voelen en inslapen. Of was het nu een metafoor voor het leven?