Genre: Middeleeuwse muziek
Componisten/uitvoerenden: Anoniem | Heinrich von Laufenberg | Heinrich von Meissen | Hermannus Contractus | Hildegard von Bingen | Oswald von Wolkenstein | Walter Von der Vogelweide
Opnametechniek: Frans de Wolff
Aan het einde van de middeleeuwen ontplofte de Mariacultus. Ook in de muziek drong die mode door: er is genoeg bewaard gebleven om meerdere concerten mee te vullen.
Helemaal toevallig was dat allemaal niet. Voor mannen was de Mariacultus een middel om de wereldse vrouwenverering een vrome gestalte te geven. Voor de vrouwen was de Mariaverering (en de verering van haar moeder Anna) een bevestiging van hun toegenomen status. In de kerkelijke hiërarchie maakten nog steeds mannen de dienst uit, maar er waren nu wel vrouwenkloosters en onder lekenvrouwen werden godsdienstzaken steeds populairder.
In dit concert vinden we gewijde Mariamuziek van Hildegard von Bingen, abdis in een van de eerste vrouwenkloosters en zonder meer een groot voortrekster van hun zaak. Daarna horen we muziek van wereldlijke Minnesänger als Heinrich Frauenlob (de naam zegt het al!), Walter von der Vogelweyde en Oswald von Wolkenstein. Tenslotte horen we muziek uit het Kolmarer Liederhandschrift, samengesteld rond het eind van de middeleeuwen. Omdat de dichters uit verschillende delen van het Rijnland kwamen, zien we het gebruikte dialect steeds verspringen tussen Middelnederlands, Middelhoogduits en alles wat ertussen zit. Bindende factor is Maria.