Nederland heeft een grote Marokkaanse gemeenschap. Zouden die Marokkaanse Nederlanders ook naar Abdeljalil Kodssi luisteren?
Tegenwoordig kun je, op straat en in Marokkaanse zaken, vaak muziek uit Noord-Afrika horen. In de regel gaat het om raï-muziek of iets dat daarop lijkt: onmiskenbaar muziek uit de Arabische wereld, maar met allerlei moderne middelen ondersteund en niet in de laatste plaats bedoeld om op te dansen.
Abdeljalil Kodssi komt uit Marrakesh, maar raï maakt hij niet. Zijn muziek is niet de muziek van de jongeren op straat, maar eerder die van hun opa’s. Dit is akoestische muziek voor binnenshuis, op een kleedje met een beker thee en een schoteltje zoetigheid. En wie weet een waterpijp. Kodssi schuwt geen westerse invloeden, maar verder dan de viool of de mandoline – allebei trouwens instrumenten van Arabische afkomst – gaat hij niet.
De ervaring leert dat dit soort festivals vooral een grachtengordelpubliek aantrekt. Of de eerste generatie Marokkanen hier ook op afkomt is maar de vraag. Maar het is hun muziek, met recht, daar hoeft u niet over te twijfelen.